Jah, 14 juli kon het zooitje goed opwarmen. Achteraf gezien is het noodweer van 14 juli 2011 nog meegevallen t.o.v. de voorspellingen. Level 3 was rechtvaardig uitgegeven gezien de verwachtingen, maar is in de praktijk gelukkig minder heftig geweest. Maar wie weet schaalt Estofex de boel nog op naar een lvl 3, alhoewel ik het geen grote kans geef. De warmte is een klein beetje verdreven heb ik het gevoel.
Ja inderdaad, dikke 30+ toen
Maarja, je weet het niet. Het zijn behoorlijk dikke windstoten die er betekend worden.
De dynamiek is ook erg heftig. En aangezien in het oosten toch de 27 nog kan worden gehaald
Als ze spreken over clusterende supercellen? Maak je borst maar nat dan!
De onweersbuien trekken meestal net langs ons heen richting midden en oosten van het land.
Maar ik ga de boel wel in de gaten houden,
Morgen moet ik helaas echter wel werken van 8 tot 18.............grrrrrrrrrrrr
Hier is het wisselend bewolkt nu en een zacht briesje.
Temp in de tuin is momenteel 20 graden.
Voelt buiten nu al aan of het vet benauwd gaat worden.
2013: 3 onweersdagen
2014: 7 onweersdagen
Ja ik vind dit ook vreemd, maar snap wel als ze ietwat voorzichtig zijn.
Pas met dat pukkelpop gedoe veel kritische geluiden en gisteren werd er de media in geslingerd dat veel mensen weeralarm-moe zijn. Tja dat zijn allemaal emoties en het knmi geeft weeralarmen en - waarschuwingen af volgens bepaalde criteria, voldoet het weer daar aan, dan komt het alarm of de waarschuwing.
Het zou dan ook gek zijn dat het knmi denkt 'nou weet je wat, de mensen zijn weeralarm-moe, we laten het deze keer maar zitten.' Vervolgens barst het los, schade, en jawel gezeur van de bovenste plank. Moraal van het verhaal, als weerdienst of meteoroloog kan je het niet snel goed doen. Waarschuwingen zullen vast snel komen!
''In de middag zien we een MSC-achtige structuur verschijnen met neerslaghoeveelheden van 20-40 mm, lokale wateroverlast behoort dus tot de mogelijkheden. CAPE-waarden gaan vrijdagmiddag in het oosten van het land naar 2000-3000 J/kg. Onweer en hagel lijken daarmee zeer waarschijnlijk''
*stukje Hirlam*
Die herstgeur viel mij ook op vanochtend.
Echter op de plaats waar het voor morgen allemaal moet ontstaan is volgens mij echt geen sprake van herfstgeur. Afwachten.....
Heb dus ook het gevoel dat dit zo'n beetje een laatste keer gaat worden.
Morgen dus misschien maar even naar het oosten, afhankelijk van de berichten.
We gaan echter zaterdag en zondag naar de GP Formule-1 van Spa Francorchamps, dus mijn interesse voor het weer verplaatst zich voor het weekend naar de Ardennen (liefst dan even geen onweer, daar).
Een beetje regen op zondag kan dan geen kwaad, toch
''In de middag zien we een MSC-achtige structuur verschijnen met neerslaghoeveelheden van 20-40 mm, lokale wateroverlast behoort dus tot de mogelijkheden. CAPE-waarden gaan vrijdagmiddag in het oosten van het land naar 2000-3000 J/kg. Onweer en hagel lijken daarmee zeer waarschijnlijk''
*stukje Hirlam*
Ziet er erg goed uit! Heel Nederland en flinke vertical shear,.
Gaan morgen vast wel wat tubas, wallclouds gespot worden!
Hagelschade, stormschade.... Hoop het natuurlijk niet, dat is weer de mindere kant.
Vrijdag is het overwegend bewolkt en vallen talrijke buien waarbij er kans bestaat op onweer, zware windstoten en veel neerslag. Het wordt maximaal 22°. De matige oostenwind draait later in de middag naar het zuidwesten en zal langs de kust toenemen tot krachtig.
Hij zit vaak goed
Dat durf ik niet eens zo te zeggen. Misschien komen de buien uit het zuid-westen ?
We zullen zien, het is nu lekker weer hier, lucht lekker rustig. (stilte voor de storm ???? )
Zeiden ze niet vanuit het zuidwesten? Want het KNMI zegt VANUIT het zuidwesten.