check hier de noodweercentrale film : http://www.noodweercentrale.nl/nl/weer/wee.../nederland.html
vandaag mischien een voorproefje
Hier schijnt nu heerlijk het zonnetje door de sluierbewolking
nee vandaag misschien een regenbuitje maar verder verwacht ik weinig. wel kan ik mededelen dat Westerlijke klagers hun geluk nu op kunnen want waarschijnlijk gaat het morgen met uitzonderingg op het uiterste noordwesten overal onweren
Heb dus ook het gevoel dat dit zo'n beetje een laatste keer gaat worden.
Morgen dus misschien maar even naar het oosten, afhankelijk van de berichten.
We gaan echter zaterdag en zondag naar de GP Formule-1 van Spa Francorchamps, dus mijn interesse voor het weer verplaatst zich voor het weekend naar de Ardennen (liefst dan even geen onweer, daar).
Mijn vraag is dus, is dit gewoon een gok of is daar al met redelijke betrouwbaarheid iets over te zeggen?
Het is wel een mooie situatie om te gaan chasen.
Haha inderdaad, is daar vlakbij
Kreeg een bericht van Tatanka, dat het Fochteloerveen een hele mooie plek is om de boel in de gaten te houden.
Vrijdag mogelijk wederom zware buien.
Ten westen van Ierland bevindt zich een actieve depressie met een kerndruk van 991 hPa. Het lagedrukgebied verplaatst zich naar het zuidoosten en vult langzaam op. Het frontensysteem van het lagedrukgebied ‘golft’ ondertussen West-Europa binnen en gaat (door het inlopen van een Atlantische hoogtetrog) sterk activeren. Langs het front ontwikkelt zich de komende nacht boven Frankrijk een storing die uitdiepend naar Nederland koerst en regionaal wederom regen- en onweersbuien gaat veroorzaken.
Het exacte ‘baanvak’ van de storing zal bepalend zijn in welke regio’s de zwaarste buien de kop opsteken. Verder komt ons land voor het laatst deze meteorologische zomer in vochtig warme lucht terecht. De temperatuur kan daarin in het oosten tot boven 25 graden stijgen: of de rest van het land ook van de warmte gaat ‘profiteren’ is onzeker.
Vanochtend is het aanvankelijk nog plaatselijk mistig. Nadat de mist is opgelost doet de zon goede zaken maar er zijn ook enkele wolkenvelden. Vanmiddag ontstaan stapelwolken die verspreid over het land kunnen uitgroeien tot een bui. De kans daarop is het grootst in het oosten. Daar zou het ook tot onweer kunnen komen. De temperatuur stijgt naar waarden tussen 20 en 25 graden en er waait een zwakke tot matige wind uit het zuiden tot zuidoosten.
In de nacht naar vrijdag zien we een afwisseling van wolkenvelden en opklaringen. Waarschijnlijk blijft het nog op de meeste plaatsen droog. De temperatuur zakt naar 16 graden en de wind waait uit het zuidoosten.
Vooral in het oosten schijnt vrijdag de zon eerst nog. In de loop van de ochtend komt er van het zuiden/zuidwesten uit meer bewolking opzetten gevolgd door mogelijk pittige (onweers)buien. In korte tijd kan er veel regen vallen en de onstabiliteit van de atmosfeer is dermate groot dat het tot hagel en zware windstoten kan komen. De maxima lopen uiteen tussen 21 en 26 graden. De ontwikkelingen voor vrijdag zijn echter (met nadruk!) sterk afhankelijk van het traject van de uitdiepende Franse storing. Duidelijk is wel dat het in de achterkamer van de storing flink gaat waaien. De wind gaat van oost tot zuidoost naar zuidwest en wordt aan zee en op het IJsselmeer krachtig, wellicht hard.
Tijdens het weekeinde verplaatst de storing zich naar het noorden van de Noordzee en neemt verder in betekenis toe. Het sterkste windveld lijkt echter ruim ten noorden van ons land te zullen blijven. Toch kan de westenwind zaterdag/zondag langs de kust soms krachtig zijn. Verder een koel weekeinde (17-19 graden) met enkele buien. Na maandag komen we meer en meer onder invloed van hogedruk. Het wordt dan droger en langzaam loopt de temperatuur weer iets op.
om hoelaat word het in midden belgie verwacht?
Kreeg een bericht van Tatanka, dat het Fochteloerveen een hele mooie plek is om de boel in de gaten te houden.
Mwoah, je kunt er wel mooi Kraanvogels spotten. Maar het is maar net aan welke kant je gaat staan
Ik ga eerst de boel wel ff afwachten en dan kiezen waar ik heen ga.
jij ben positief.
Ik ga eerst de boel wel ff afwachten en dan kiezen waar ik heen ga.
Inderdaad, eerst de buienradar maar goed in de gaten houden, en dan kijken welke locatie het beste lijkt. Nowcasten
Maar ga die richting sowieso op
Maar weer wat meer on topic
Kon vanmorgen al merken dat het weer een stuk warmer was als gister, ook flink plakkerig, alles was zeiknat.