Ik zag op de buienradar dat er in belgie een buitje ontstaan thv zeeland. De trekrichting was zeer intresant en besloot er op uit te gaan.
Er kwam er een behoorlijke buiige luchtje aanzetten. Ik heb nog even een tijd heerlijk kunnen relaxen in mn klapstoeltje. totdat het begon te regenen
Het regenbuitje
Na regen komt zonneschijn!
Hier kwam eerder een bak met regen uit
de "bui" en schoot flink omhoog! Hierop besloot ik een betere plek op te zoeken met kijkrichting naar het noorden.
En stijgen maar!!
closeup van de Cumulonimbus
closeups van de Cumulonimbus met Pileus (ijskap)
De bewolking gooit roet in 'T eten
Weg issie..
Na dik 20 minuten en enkele bliksems verder volgens buienradar kwam hij weer te voorschijn!
En nog een aambeeldje ongeveer in de richting Rotterdam!
en snel ook nog een panorama gemaakt!
Was echt genieten!! Op naar een flinke onweersbui!!
En afgelopen nacht na een "korte" chase naar Nijnmegen heb ik maar een ontlading vast gelecht in het plaatsje Ooosterhout. De bui was daar niet echt actief en het zware actieve deel trok verder oostelijk en duitsland in. Omdat ik een week lang al ziek op bed heb gelegen en nog niet helemaal hersteld ben heb ik verder de chase gestaakt en ben ik naar huis gegaan..
Maar ondanks de weinige activiteit op dat moment heb ik er van genoten!
Groetjes Lynette | Gewijzigd: 24 augustus 2011, 12:13 uur, door Resident Evil
Ik lees hier nog niet zo lang mee dus misschien is dit een 'domme' vraag. Wat is er behalve dat het er mooi uitziet zo bijzonder aan een aambeeld? Is dat een wolk die onweer bevat?
ja ik ben lui want heb zelf nog niet gezocht | Gewijzigd: 24 augustus 2011, 07:56 uur, door mrhanky
ik kon gister de oostkant van het aambeeld niet twitteren..:P (twitter down ofzo)
was grappig! Jan vanuit het zuiden... jij vanuit de polder en ik vanuit het oosten:P
ik ben ook nog gaan rijden.. maar vrijwel direct bewolking:(
Ik lees hier nog niet zo lang mee dus misschien is dit een 'domme' vraag. Wat is er behalve dat het er mooi uitziet zo bijzonder aan een aambeeld? Is dat een wolk die onweer bevat?
ja ik ben lui want heb zelf nog niet gezocht
Geen domme vraag hoor!! En als je weet waar je moet zoeken vind je veel info. Maar heb wat voor je gevonden
Maar dit is indd een wolk die vaak onweer bevat of in ontwikkeling is om een onweersbui te worden.. Iniedergeval zit onder deze wolk heel vaak regen of word een regenbui. En zijn meerdere bliksemregestraties gemeten door verschillende meetstations gisteren.
Hier nog wat uitleg van de desbetreffende wolk op de foto!
De cumulonimbus of buienwolk is een type wolk (wolkengeslacht), dat een lage wolkenbasis heeft, maar zeer hoog en dicht kan zijn. Buien zijn het resultaat wanneer deze wolken beginnen uit te regenen of te sneeuwen. Ook onweer is een vaak voorkomend verschijnsel. In de volksmond wordt de wolkensoort dan ook wel eens donderwolk genoemd.
De cumulonimbus kan tot meer dan 15 kilometer hoogte in de atmosfeer uitgroeien en krijgt op grote hoogte een paddenstoel- of aambeeldvormig uiterlijk, met daarboven een ijskap. De wolkenbasis is afhankelijk van de luchttemperatuur in de bovenlucht en zal zomers en in de tropen hoger zijn, dan in de winter. De wolken ontstaan in onstabiele lucht uit cumulus of stapelwolken en kunnen zich geïsoleerd vormen, in groepen of langs een front.
Een cumulonimbus kan ontstaan als de volgende drie ingrediënten aanwezig zijn:
1.Veel vocht in de lucht
2.Een massa van warme, onstabiele lucht
3.Een bron van energie die de warme lucht snel omhoog stuwt.
Meestal vormen deze wolken zich langs een koufront, langs oceanen waar de zeewind energie levert aan de opstijgende lucht, of bij bergen waar de lucht omhoog geduwd wordt. Door de opstijgende warme lucht condenseert de waterdamp, waarbij condensatiewarmte vrijkomt. Door de opstijging koelen de waterdruppels verder af tot ijskristallen. Als de zwaartekracht de overhand krijgt, gaan deze kristallen vallen, waardoor er een neerwaartse beweging ontstaat, naast de nog steeds opstijgende warmere lucht. Juist deze sterke luchtbewegingen in verschillende richtingen zijn er de oorzaak van dat de cumulonimbus een gevaar voor de luchtvaart en windmolens vormen.
Groetjes Lynette
Ik had de zonsondergang in de rug... en witbalans stond op automatish
groetjes Lynette
ik kon gister de oostkant van het aambeeld niet twitteren..:P (twitter down ofzo)
was grappig! Jan vanuit het zuiden... jij vanuit de polder en ik vanuit het oosten:P
ik ben ook nog gaan rijden.. maar vrijwel direct bewolking:(
Was erg leuk dat we er met zn allen van hebben genoten!! en ik had ook geluk met de bewolking!
Ik zag m ontstaan op de buienradar en dacht ga de polder in en hoop m te zien! En ja hoor had geluk!
twitter werkt bij mij momenteel ook met vallen en opstaan
Groetjes Lynette