Dat bedoel ik niet. Probeer maar eens een zonsondergang of zonsopkomst te fotograferen met tegenlicht en alles goed belicht te krijgen. Dat gaat gewoonweg (nog?) niet. Kortom: het probleem is vaak het dynamisch bereik.
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Nikon, Sony, Pentax, Olympus, Panasonic, Samsung, Sigma, Leica?, en Canon | Gewijzigd: 27 augustus 2011, 16:47 uur, door marcel`westland
Marcel
Mensen die praten over vals spelen:
Nou en.. als het een mooie bliksem is, op de foto staat geen afdruk dat er een trigger is gebruikt of zo..
En ten tweede, elke bliksem is mooi om op de foto te krijgen. Je hoeft niet eens te zeggen dat je een trigger gebruikt, de reacties zullen ook gewoon blijven komen.. dus dan is het maar vals spelen. De bliksem staat er op!
edit: en 's nachts moet je professioneel doen! | Gewijzigd: 28 augustus 2011, 05:34 uur, door dv_chaser
die 8 tiende microseconde is niets vergeleken met de shutter lag tijd die meestal in de orde van grootte ligt rond de 40 msec....
Dus het is niet aan de trigger of het lukt maar de shutterlag van de camera geeft de doorslag. Die is overigens per merk en per type zelfs verschillend.
kijk en vergelijk maar eens op deze site:
http://www.impulseadventure.com/photo/shutter-lag.html
niet alle types staan erop.... maar er zwerven vast andere lijstjes rond op het net.
Wat al helpt om het geheel sneller te maken:
- autofocus uitzetten (meestal knopje op lens)
- manual programma (ipv van Program / Shutter / Aperture programma )
- kleurmeting op Zonnetje of wolkje (in ieder geval niet op automatisch)
- automatische ruisonderdrukkking uitzetten....kost allemaal tijd tussen de foto's maken
Schiet in RAW..... dit is vaak je redding!!!!
Is me aardig gelukt. Alleen tijdens het verwerken van de foto in de camera mis je wel eens
de fantastische plaat omdat dan net die prachtige bliksemschicht te zien was.
Dus ik heb ja gestemd! | Gewijzigd: 28 augustus 2011, 10:06 uur, door Jeroen71
http://www.fotokonijnenberg.nl/search.html...aster+lightning
M.v.g lichtpuntje
M.v.g lichtpuntje
Nee dat is niet waar ik mee bezig ben, ook wordt er door het bedrijf gerommeld met de previews. Zie eerdere posting. Negatief commentaar schijnt niet te mogen op dat ding, daarnaast wil dat bedrijf alleen maar met konijnenberg in zee gaan, dit is ook al zoiets absurts. Waar ik me bezig ben is veel beter dan dat waar jij mee komt. Ook lagtime naar camera toe is beduidend sneller.
Bliksem fotograferen overdag.
Wanneer u overdag gaat fotograferen is het natuurlijk veel moeilijker om een lange sluitertijd te gebruiken. Hoewel er natuurlijk tijdens het onweer een dikke bewolking hangt is het toch vaak vrij lastig om een langere sluitertijd dan een seconde te realiseren. De manier om dit wel voor elkaar te krijgen is het gebruik van een grijs filter van bijvoorbeeld vier stops. Toch is dit niet de allermooiste manier om overdag onweer te fotograferen omdat niet alleen de omgeving donkerder wordt door het grijs filter maar ook de bliksemflits zelf in intensiteit afneemt.
Wanneer u toch overdag wilt fotograferen en het niets een groot probleem vindt om een klein beetje geld uit te geven aan uw hobby, dan kunt u overwegen om een patch master aan te schaffen. Dit is een klein apparaatje dat die bovenop de camera plaatst en dat u verbindt met de afstand bediening aansluiting van uw camera. Het apparaatje detecteert een bliksemflits en zorgt dat de camera onmiddellijk een foto maakt. Hierdoor kunt u dus ook bij een kortere sluitertijd zeker zijn van foto waar bliksemflits opstaat.
dslr.nl
En nee ik zie het ook niet als valsspelen. Het is alsnog moeilijk de goede instellingen te vinden. Ik zie het als een hulpmiddel, hetzelfde als dat je een statief gebruikt met een sluitertijd van 30 sec. Dan moet je de camera ook goed stil houden, dat kan toch ook met de hand? of is dat met een statfief dan ook valsspelen? Doet toch ook iedereen
Overdag is het me wel al eerder gelukt maar verder altijd drama geweest.
groetjes Lynette
foto van 28 juni
Zoals in het filmpje en hier ook reeds gemeld is,je camera is de vertragende factor bij een goede trigger.
Hij heeft ook de Patchmaster lightningtrigger getest en die faalde hard.