Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4
Velp 2018:
Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)
Velp 2017:
Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Smeltende sneeuw: 6
Hagel: 13
Weerlicht: 6
Onweer: 21
tegenwoordig zijn sommige aankopen via ebay verzekerd, via hongkong was mijn trigger 68 dollar inclusief verzendkosten ( tegenover de gemiddel 100-120 euro in foto winkels in NL)
68 dollar is ook onder de waarde dat je kan importeren zonder neven kosten.
gebruik hem echter niet omdat , zoals eerder aangegeven, ik zie er geen uitdaging in.
Er zijn exemplaren bij waar je echt enorm veel aan kan instellen en dus bruikbaar voor heel veel meer dan alleen bliksems op de sensor zetten.
*(Meestal)veel en veel duurder
*Garantie heb ik ook in het buitenland! zeker als ik met creditcard of paypal betaal.
*klantvriendelijk zijn de meeste wel hoor, Nederlands hebben daar meestal meer moeite mee .
Dus conclusie= Mocht het interessant zijn en onder de €100 in Nederland te krijgen Zijn voel ik me aanbevolen.
E-Bay | Gewijzigd: 25 augustus 2011, 15:24 uur, door PietBerger
Op E-bay staan ze voor €72!
Maar dat zijn nu net de triggers die ik dus niet wil hebben, reviews spreken boekdelen, zie maar op pagina 2
Ik heb zelf de stoute schoenen aangetrokken en zo'n ding via eBay over laten komen, nog voor de Poll van Jan overigens. Omgerekend was ik iets van 60,- euro incl.verzenden kwijt, maar inmiddels zijn de weer iets duurder geworden zag ik.
Kan alleen maar zeggen : het werkt. (Canon EOS 40D)
Uiteraard zit er een zgn. "lag" in tussen registratie van de flits en het seintje dat je camera krijgt al zijn dit milliseconden.
Het kan dus wel voorkomen dat je alsnog een ontlading mist, gewoonweg omdat er een piepkleine vertraging is.
Bij een grote ontlading echter is het prima op de plaat te krijgen.
Er is toevallig één koper geweest die niet zo'n fijne ervaring heeft gehad met de aftersales afdeling van dit (Turkse) bedrijf en die haalt nu alles uit de kast om zijn gelijk te halen. Zou ook wel eens een concurrent of oud zakenpartner kunnen zijn.
Overigens ben ik wel aan het sparen voor een iets professionelere versie (gevoeliger/in te regelen) dus ben benieuwd waarmee Jan straks komt.
NB het hele score systeem op eBay is trouwens een wassen neus.
Elke verkoper wil bovenaan staan en verzoekt daarom vriendelijk om ten alle tijden een 100% positieve feedback te geven.
Met fake accounts en nepbestellingen worden 100% scores gegeven om die de negatieve kopers af te troeven.
Trap daar dus niet in.
Het kan dus wel voorkomen dat je alsnog een ontlading mist, gewoonweg omdat er een piepkleine vertraging is.
Bij een grote ontlading echter is het prima op de plaat te krijgen.
Heb je al geprobeerd om de spiegel van je camera in opgeklapte stand te zetten/vergrendelen? Dat scheelt vast ook enkele milliseconden.
Ondanks dat ik onlangs een Patchmaster heb gekocht stem ik toch ja. Niet dat ik er een zal kopen maar de interesse is er wel. Al is het maar om te vergelijken.
Lightning trigger is gemakkelijk.... stoeltje erbij, drankje, en genieten van de bui. Niet allemaal lopen hengelen met draadontspanners en zo maar lekker relaxen en genieten van de show!
Helaas heb ik nog geen fotogenieke bui gehad (of moest werken....)om leuke voorbeelden te posten. Misschien binnenkort! | Gewijzigd: 26 augustus 2011, 13:53 uur, door JonsVeldhoven
Het kan dus wel voorkomen dat je alsnog een ontlading mist, gewoonweg omdat er een piepkleine vertraging is.
Bij een grote ontlading echter is het prima op de plaat te krijgen.
Kijk daar zit het verschil al, bij Patchmaker zit 0.90 m/s op en bij diegene waar ik/wij mee bezig zijn om naar Nederland te halen zit maar een lagtime van 0.10 m/s op Geen groot verschil maar toch
Natuurlijk is dit net zo veel vals spelen als digitaal gaan en in RAW schieten waarbij je ook na afloop nog val alles kunt verbeteren.
Ik probeer al jaaaren weer eens een mooi vuurwerk op de plaat vast te leggen en het is me eigenlijk alleen netjes gelukt op de tweede avond dat ik mijn eerste dslr had.
het avond truukje, 30 seconden open laten staan en maar wachten heeft twee nadelen, na 30 seconden moet de cameras de gegevens wegschrijven en meestal net op dat moment komt ie. Bovendien kun je wegens lichtvervuiling beter niet al te lang gaan. Mijn voorkeur heeft een draadontspanner, maar ook die kun je niet open laten staan vanwege de lichtvervuiling.
vaste lange sluiterijd heeft ook als nadeel dat als je eens twee flitsen binnen 30 seconden of zo hebt, dan heb je wel twee flitsen, heel mooi maar je hebt ook rare wolken doordat je eiegnlijk tweee dynamische fotos over elkaar hebt.
En als je hem op het goede moment hebt, dan zul je net zien dat ie buiten het beeld valt. Dat gebeurt me aan de lopende band. Ja ik weet het, dan sta je misschien te dichtbij maar ook op afstand gebeurt me dat meer dan me lief is. Nog verder weg? dat lukt niet want ik heb al in geen jaren meer een bui waargenomen waarbij de flitsn niet achter een regengordijn verscholen gingen. Ook niet als ik de camera eens niet bij me had (toch meestal het beste recept om juist dan mooie flitsen te zien).
Edit. Ik snap dat de lens gewoon op de camera kan blijven zitten, maar hoe het precies zit met de snelheid van de trigger, en de lens / camera zelf, weet ik niet... ik heb de camera, m'n eerste dSLR, pas een paar daagjes. | Gewijzigd: 26 augustus 2011, 23:20 uur, door painkiller
Edit. Ik snap dat de lens gewoon op de camera kan blijven zitten, maar hoe het precies zit met de snelheid van de trigger, en de lens / camera zelf, weet ik niet... ik heb de camera, m'n eerste dSLR, pas een paar daagjes.
Lijkt me geen probleem, nadeel van de 1000D en de kitlens is dat ze niet gesealed zijn maar als je eenmaal in de regen staat, sta je naar alle waarschijnlijkheid ook te dichtbij. Enige nadeel is de lag natuurlijk van de camera zelf maar goed, als de 1000 je bevalt heb je binnn de kortste keren iets duurders en snellers aangeschaft.
Ben ik niet met je eens!
Ieder zichzelf respecterend fotograaf, amateur of pro fotografeert in raw.
Je hebt dan namelijk een veel groter berijk dan JPEG. JPEG is 8bits RAW is 16bits en bezit dus veel meer data!
Vroeger werden foto's bewerkt met de oude zogenaamde doka technieken welke tegenwoordig gewoon (soort van) digitaal zijn te bewerkstelligen.
Vroeger werd toch ook alles bewerkt in de donkere kamer?
De RAW moet je gewoon zien als het digitale negatief.
Het is dus verre van vals spelen!
Ieder zichzelf respecterend fotograaf, amateur of pro fotografeert in raw.
Je hebt dan namelijk een veel groter berijk dan JPEG. JPEG is 8bits RAW is 16bits en bezit dus veel meer data!
Vroeger werden foto's bewerkt met de oude zogenaamde doka technieken welke tegenwoordig gewoon (soort van) digitaal zijn te bewerkstelligen.
Vroeger werd toch ook alles bewerkt in de donkere kamer?
De RAW moet je gewoon zien als het digitale negatief.
Het is dus verre van vals spelen!
Hij zegt niet dat RAW valsspelen is. Hij zegt alleen dat als je een lightningtrigger valsspelen vindt, je RAW bewerking ook als valsspelen zou kunnen zien.
Voor nachtfotografie hebben we het hier niet echt nodig (behoorlijk donker hier 's nachts), maar van iemand die zegt dat onweer op de foto zetten al zo makkelijk is, zou ik dan wel een dagfoto willen zien. Want daar is de trigger pas echt goed voor.
Anyway, het maakt niet zoveel uit. Iedereen moet het gewoon op de manier doen die hem/haar het meeste plezier en voldoening geeft. Wat mij betreft zou een trigger welkom zijn en ik vind de 'lag' juist heel belangrijk omdat je overdag al het licht kunt gebruiken wat van de bliksem komt. Een paar ms maken dan een enorm verschil!
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
Vaker geprobeerd bliksem overdag te fotograferen, maar dat is me tot nu toe pas 2 keer gelukt.
Ik bedoel dan door: Drukken als je de flits ziet (dat lukt als de bliksem meerdere malen door het kanaal pulst).
In de nacht is een trigger niet nodig, maar overdag is het geweldig.
Vals spelen niet echt, je moet immers toch ja camera goed instellen en een mooie compositie kiezen om ook de rest van het landschap er mooi op te krijgen. Dat kan lang niet iedereen.
gr. Piet
Onzin natuurlijk. Noem mij 1 professionele fotograaf die digitaal fotografeert en dat niet in RAW doet. Dat gaat je niet lukken, want die zijn er niet. Leg een volledig onbewerkte JPEG naast het echte beeld dat je ziet met je ogen en vergelijk, de nabewerkte (tot op bepaalde hoogte) zien er vaak veel realistischer uit. Camera's kunnen bepaalde lichtverhoudingen gewoon niet aan, dus dan moet je wel nabewerken. Dat heeft niks, maar dan ook niks met valsspelen te maken.
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
gr. Piet
Heeft Piet helemaal gelijk in natuurlijk, echter met de DSLR's van tegenwoordig, zit je al minimaal op 14 mp?, op een gegeven moment houd je zoveel pixels over dat ja lekker kan croppen waardoor de compositie tijdens het fotograferen minder belangrijk word.
dat is niet helemaal waar, dat ligt eraan hoe goed jij je camera ken, want je kan ook instellen dat een jpg geschoten word zonder het toepassen van enige bewerkingen in je camera, ik schoot vroeger altijd in raw, nu eigenlijk alleen nog maar in jpg.
, Jan, misschien leuk om alle specs van de trigger te kunnen posten?