alleen misschien dat t dan wel saai wordt
saai?
je moet nog wel bij de bui komen.. je moet goed voor de bui komen te staan, en dan nog een fatsoenlijke overzichte lijke locatie... etc etc... daarna komt er pas het fotograferen van pas.
Het enige wat hij doet is alleen maar klik zeggen ipv constant klikken...
nee saai zal het er niet door worden;)
moet er alleen voor mijn Nikon D70 nog 1 hebben
dus heb ik gekozen voor JA
Groeten Maikel
hoe is je ervaring overdag met die dingen?!
voorbeeld fotos?
Voor savonds zou ik dan weer nee zeggen, vind ik het meer spanning om met bulb te werken en een goedkope universele ab
Dus als ze niet te duur zijn en compatible met de nikon d60 lijkt het me serieus wel wat.
Ik twijfel, aan de ene kant begrijp ik het argument dat het 'saai' zou worden wel.
Een deel van het maken van bliksemfoto's is (voor mezelf althans) de voldoening van "YES ik heb em!"
gezien het feit dat bliksemfotografie gewoon een grote gok is. Je richt je camera op een punt waar je de bliksem verwacht, je stelt je sluitertijd en diafragma in en je klikt. De uitkomst is een verrassing en 99 van de 100 keer staat er niets op. (beetje afhankelijk ook van de bliksemfrequenties) Het is dus ook een kwestie van het gevoel hebben bij de foto.
Ik vergelijk het een beetje met het vissen met een hengelalarm, je kan bij wijze van spreken rustig een boek of iets lezen en als er iets aan je lijntje hangt gaat het alarm af. Tuurlijk heb je de vis alsnog gevangen. Maar voelt het niet beter als je weet dat je helemaal zelf hebt gedaan en actief ermee bezig bent dan als je gewoon ondertussen wat anders aan het doen bent?
Aan de andere kant is het natuurlijk verrekte handig en zeker overdag als je geen gebruik kunt maken van een lange sluitertijd. Ook zal het indien je vaak lange sluitertijden gebruikt 's nachts het het euvel van oververhitte pixels op de sensor kunnen beperken.
Uiteindelijk is de prijs natuurlijk ook een factor en moet je jezelf afvragen of een trigger voor jou de investering waard is. Ik geef bijvoorbeeld liever 150 euro uit aan een polarizer die ik vaak gebruik dan 150 euro aan een lightningtrigger die ik misschien 3 of 4 keer per jaar gebruik.
Voor nu staat er nog een nieuwe lens op mn verlanglijstje en die gaat voor, maar wie weet in de toekomst
gezien het feit dat bliksemfotografie gewoon een grote gok is. Je richt je camera op een punt waar je de bliksem verwacht, je stelt je sluitertijd en diafragma in en je klikt. De uitkomst is een verrassing en 99 van de 100 keer staat er niets op. (beetje afhankelijk ook van de bliksemfrequenties) Het is dus ook een kwestie van het gevoel hebben bij de foto.
Ik vergelijk het een beetje met het vissen met een hengelalarm, je kan bij wijze van spreken rustig een boek of iets lezen en als er iets aan je lijntje hangt gaat het alarm af. Tuurlijk heb je de vis alsnog gevangen. Maar voelt het niet beter als je weet dat je helemaal zelf hebt gedaan en actief ermee bezig bent dan als je gewoon ondertussen wat anders aan het doen bent?
Zoals ik hierboven ook al heb uitgelegd, YES roepen doe ik toch wel. Je kunt met je lightning trigger namelijk alsnog geen onweer voorspellen. En als je een beetje actief bezig bent maakt zo'n trigger niks uit. Het is een hulmpiddel wat onnodige 'schijfruimte' en voor mij vooral de tijd tussen sluiter open, dicht, opnieuw indrukken (wat ik met zelfontspanner moet doen en 9 van de 10 keer dan een flits mis) elimineert.. Het is maar hoe je er naar kijkt. | Gewijzigd: 24 augustus 2011, 16:15 uur, door Sharon Huls
Hier ben ik het wel mee eens en sluit een beetje aan bij wat ik erbij voel, goeie metafoor ook!
Persoonlijk wil ik gewoon mooie foto's maken. Het interesseert me niet echt hoe dat gebeurt. Hoe makkelijker, hoe beter. Het is de ultieme foto maken die me boeit, niet het proces zelf. Overigens: als het zo makkelijk zou zijn om fantastische foto's te maken, zou je deze foto's wel meer zien. Ik denk dat het ook met een automatische trigger nog best lastig is om iets echt moois te maken.
M'n camera zit al vol hulpmiddelen om het mij zo gemakkelijk mogelijk te maken, als ik dat niet leuk zou vinden zou ik nog met rolletjes en doka's werken. Er kan wat mij betreft altijd nog wel een hulp bij.
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
Het lijkt mij heel handig, wel ben ik benieuwd naar een prijsindicatie, ik kan er nu wel heel veel geld aan uit gaan geven, maar als het jaar zo gaat als dit jaar vind ik dat zonde, vrijwel geen mogelijkheid gehad om goede foto's te schieten namelijk.
nou ben ik zon computer nerd dat ik ga kijken naar de ongeveer noraal prijs van zon ding... en nou hoop ik niet dat je boos op mij wordt omdat ik het ffe heb nagezocht hoeveel zoiets ongeveer kost (normaal) maar dan schrik ik nog best wel maar kan me voorstellen voor de echte fanatiekelingen dat die dit een spot prijsje vinden...
9 ik noem hier heel bewust de prijs niet omdat jan met iets bezig is en ik daar verder niet tusen wil gaan zitten...)
btw ik heb geen dure camera maar vond het wel interesant om het is ffe uit te zoeken
nou ben ik zon computer nerd dat ik ga kijken naar de ongeveer noraal prijs van zon ding... en nou hoop ik niet dat je boos op mij wordt omdat ik het ffe heb nagezocht hoeveel zoiets ongeveer kost (normaal) maar dan schrik ik nog best wel maar kan me voorstellen voor de echte fanatiekelingen dat die dit een spot prijsje vinden...
9 ik noem hier heel bewust de prijs niet omdat jan met iets bezig is en ik daar verder niet tusen wil gaan zitten...)
btw ik heb geen dure camera maar vond het wel interesant om het is ffe uit te zoeken
Of je er nu 1 koopt of je koopt er bijvoorbeeld 29, daar zit dag en nacht verschil in
ik ga er wel vanuit de de winkel eigenaar ook wat mee wilt profiteren....
Marcel
oh en jan : je hebt dezelfde droom als mij ik wil ook ooit een echte tornado mee maken
De lightningtrigger voor Sony (mijn camera dus) kost €99,- op de site. Voor dat bedrag (of goedkoper als er een grotere partij in één keer besteld kan worden) wil ik wel zo'n dingetje hebben | Gewijzigd: 25 augustus 2011, 09:11 uur, door Verwijderde_gebruiker_01