Dit zijn alvast mijn plaatjes.
De verre afstandsfoto's zijn genomen in Hauthem bij Hoegaarden (BE, Vl-Brab) omstreeks 23u30 toen de eerste onweerscel naderde. De andere foto's zijn vanuit mijn raam genomen (Tienen) tussen 12u15 en 1u30. | Gewijzigd: 23 augustus 2011, 09:57 uur, door Kristof123
Kan iemand me zeggen wat voor wolk dit was langs de flank van de bui? Een wallcloud?
Wel gek... De bui ontstond net aan de grens met Frankrijk en op een half uurtje was ze al een onweerscelletje (met hevige regen en hagel).
Gaat erg snel de laatste dagen! | Gewijzigd: 23 augustus 2011, 13:13 uur, door Kristof123
alvast bedankt
spiegelreflexcamera + statief + afstandsbediening
diafragma tussen f8 en f11 + sluitertijd op bulb en wachten
Wat betreft je vraag over welke wolken je zag hou ik het op de zgn. Rolwolk (Shelfcloud) Onweersbuien worden soms voorafgegaan door rolwolken. In de meteorologie wordt zulke wolkenvormen ook wel arcus (boogwolk) of shelfcloud genoemd. De rolwolk ontstaat wanneer koudere lucht die met de onweersbui meekomt in aanraking komt met veel warmer lucht aan het aardoppervlak. In de lucht kan dan een wolkenrol onstaan die er zeer onheilspellend uitziet!
Rolwolken ontstaan bij snel verplaatsende en zware onweersbuien waarbij de warme lucht aan de voorkant van het torenhoge wolkcomplex sterk stijgt terwijl op meer dan 10 kilometer hoogte in de buienwolk die er achter zit, koude luchtmassa's omlaag storten. Een rolwolk wordt veelal vergezeld door enorme harde en plotselinge windstoten. (van soms 100 tot 150 kilometer per uur).
Bron uitleg: KNMI