Weet je wat ik nou zo jammer vind? Dat je alleen maar aan het klagen bent en dan ook nog gaat zeggen dat Jan niets van zich laat horen. Er zijn mensen die nog MEER te doen hebben dan 24/7 bij onweer online alle berichten op de seconde af te volgen namelijk.
dus niet gaan roepen, krijgen of komt niets meer, hopelijk krijgen diegene dan geen donder meer, en voor de positievelingen onder ons nog wel!
Btw: ontopic: Temperaturen stijgen nu weer omhoog in brabant. | Gewijzigd: 23 augustus 2011, 14:30 uur, door SchumiM1986
KOUW waarden zijn na 15 UTC beduidend lager, nog wel de hoogste waarden in het oosten. HiRLAM laat vanmiddag nog wel bij Het Kanaal een forse bui ontstaan, de actualiteit volgen lijkt de beste remedie. Duidelijke "dark stripes" zijn alleen waarneembaar bij de hoogtetrog en oost van het huidige MCS. De dark stripe bij de hoogtetrog wordt ook minder uitgesproken, evenals de trog zelf
hoe kom je erbij dat het koufront al over is???? ligt vanaf de kust van belgie totaan zuid frankrijk nu!
Echter zijn deze te groot voor hier dus ik zet er een voor belangstellende op de hyves van Onweer- Online.
Heb 9 filmpjes kunnen maken en het was echt spetterend.
Nu hoop ik dat er vanavond nog wat komt in Limburg, en dat de nieuwe buien snel gaan ontstaan ( nu 27 graden hier).
Eens! Plus, lees zijn openingstopic en neem er je voordeel van.
Let vooral nu op het koufront. Indien de zon genoeg kan opwarmen, zal er een toenemende CAPE zijn en negatieve lifted met alle gevolgen van dien.
Indien je geen onweer denkt te krijgen en jaloers bent op andere plekken: pak een auto en begin te chasen!!
Edit: koufront is zichtbaar op de satelliet en ligt boven de UK. | Gewijzigd: 23 augustus 2011, 14:32 uur, door SniperEye
SYNOPTISCHE SITUATIE:
Een lagedrukgebied boven het noordwesten van Frankrijk beweegt noordoostwaarts en trek overdag net ten westen van ons land richting het midden van de Noordzee. Op enige hoogte wordt met een zuid tot zuidwestelijke stroming warme, vochtige en potentieel onstabiele lucht aangevoerd. Het koufront (thetaW850 = 16), in de hoogte trog op 500 hPa, ligt om 10 UTC net ten zuidwesten van Zeeland ligt om 18 UTC boven het oosten en noordoosten van het land en heeft om 21 UTC het land verlaten. Achter het koufront zit een "valse" warme sector, de achterkant wordt begrensd door een occlusie die woensdag rond 12 UTC boven het westen van het land ligt. Woensdag hebben we te maken met een zwakke zuidwestelijke stroming met drogere en koelere lucht. Het polaire front ligt dan ten zuidoosten van ons boven Frankrijk en Duitsland. In dit front trekt woensdagmiddag een golftop over het uiterste zuidoosten van ons land.
MODELBEOORDELING:
De synoptische situatie is duidelijk en wordt door de diverse modellen en de verschillende run min of meer hetzelfde weergegeven. Waar de modellen veel moeite mee hebben is de timing, positie en de hoeveelheid van de neerslag hetgeen in convectieve situaties wel vaker voorkomt. Het MCS actueel boven ons land wordt door de diverse modellen (HiRLAM, GFS, WRF en ECMWF) veel te westelijk weergegeven.
Aandachtspunten.
WIND:
Hirlam komt redelijk overeen met de actualiteit en wordt aangehouden. Het windpatroon wordt sterk beinvloed door de buien! Volgens de Ivens-methode komen de uitschieters in de buien over het algemeen tot 35-45 kn, bij een downburst is 45-55 kn niet uit te sluiten. In de algemene waarschuwingsteksten uitgegaan van 75-90 km/u en lokaal zelfs wat meer.
BEWOLKING:
Gelaagde hoge bewolking. Bij het MCS toppen FL400/450. Ook in de huidige run wordt iets dergelijks berekend maar zoals eerder opgemerkt moeten we de Hirlamuitvoer niet al te deterministisch gebruiken. In de nacht naar woensdag en ook woensdag overdag is er vrij veel bewolking, ook met frontale restanten van een back-bent occlusie. Ook komen er overdag verspreid nog enkele CB's voor, vooral in het zuidoosten nabij de golftop. Progtemps ogen nog steeds onstabiel.
NEERSLAG:
De modellen hebben grote moeite met de positie en timing van deze buien. Het MCS wordt veel te westelijk berekent. Na het passeren van de hoogtetrog lijk de grootste activiteit eruit te zijn. KOUW waarden zijn na 15 UTC beduidend lager, nog wel de hoogste waarden in het oosten. HiRLAM laat vanmiddag nog wel bij Het Kanaal een forse bui ontstaan, de actualiteit volgen lijkt de beste remedie. Duidelijke "dark stripes" zijn alleen waarneembaar bij de hoogtetrog en oost van het huidige MCS. De dark stripe bij de hoogtetrog wordt ook minder uitgesproken, evenals de trog zelf. Wat vanmiddag nog wel een rol speelt is het oplopen van de temperatuur in de opklaringen. Buien zullen nog wel ontstaan maar geen MCS achtige fenomenen meer binnen ons aandachtsgebied.
ZICHT:
Actueel op veel plaatsen nevelig met matig zicht, ook in neerslag slecht zicht (200 300 m is al waargenomen!. Verder overdag, komende nacht en morgen overdag buiten de neerslag goede zichtcondities.
TEMPERATUUR:
De Tx is afhankelijk van de hoeveelheid instraling en die is met dit grillige weerbeeld moeilijk in te schatten. Tx vandaag van 22 graden in het noordwesten tot 28 graden in het zuidoosten en oosten van het land. Uitvoer schuift ook hier nogal als gevolg van wisselende hoeveelheden hogere bewolking. Tn komende nacht rond de 16 graden, Tx morgen overdag tussen de 20 en 23 graden.
Ik concludeer hier uit dat het over is, zeker voor het westen. De temperatuur loopt weliswaar op, maar de 28 graden halen dat zie IK niet gebeuren. Overigens smeert het telkens weer dicht met bewolking hier. Misschien het enige positieve is de hoge luchtvochtigheid. En de zware bui die Hirlam voorspelde is er niet zo overtuigend in het Kanaal. IK verwacht dus niks meer. Mocht het nou toch nog gebeuen zal ik eerlijk toegeven dat ik dik fout zat, maar die kans lijkt me klein
Het kan wel nog, jammer dat de temperatuur nog redelijk laag ligt maar aan de andere kant het klaart nu wel op hier in Brabant.
Niets is zo veranderlijk als het weer. Erg lastig te voorspellen. Als we alleen achteraf mogen oordelen kunnen we wel ophouden. Gezien het patroon van de afgelopen maanden kun je met een redelijke stelligheid beweren dat het westen gespaard blijft, ook vandaag weer.
Als ik (of een ander) denk dat er voor 'ons' niets meer gaat gebeuren heeft dat even veel waarde als iemand die nog wel wat verwacht omdat 'de buien nog moeten ontstaan'. Conclusie, we weten het allemaal niet.
Ik vind het werkelijk jammer dat 'geen onweer verwachten' gelijk staat aan negatief en storend.
En waarom ik denk dat er niets meer komt?
http://www.weeronline.nl/Europa/Nederland/Den-Haag/4057864
http://www.noodweercentrale.nl/nl/europa/n...-2985310/#today
http://www.buienradar.nl/weersverwachting-...1&lon=52.08
Ben geen meteoroloog, dus moet afgaan op de deskundigen hier (merendeel van de reageerders hier nemen waar en rapporteren over wat er gaande is) en andere websites.
Daarom deze conclusie.
Zo, en nu mag het door de moderator in de prullenbak worden gegooid. Moest het even kwijt.
dus niet gaan roepen, krijgen of komt niets meer, hopelijk krijgen diegene dan geen donder meer, en voor de positievelingen onder ons nog wel!
Btw: ontopic: Temperaturen stijgen nu weer omhoog in brabant.
helemaal mee eens hoop voor de optimisten onder ons dat er nog een toetje aankomt. en voor de gene die lopen te zeuren dikke vette pech als er niks komt srry voor mij hoeft t niet meer heb t zelf niet zo op onweer. maar voor iedereen die er nog op hoopt i will keep my fingers crossed
het westen misschien niet maar het midden en het oosten denk ik wel
Als ik (of een ander) denk dat er voor 'ons' niets meer gaat gebeuren heeft dat even veel waarde als iemand die nog wel wat verwacht omdat 'de buien nog moeten ontstaan'. Conclusie, we weten het allemaal niet.
Ik vind het werkelijk jammer dat 'geen onweer verwachten' gelijk staat aan negatief en storend.
En waarom ik denk dat er niets meer komt?
http://www.weeronline.nl/Europa/Nederland/Den-Haag/4057864
http://www.noodweercentrale.nl/nl/europa/n...-2985310/#today
http://www.buienradar.nl/weersverwachting-...1&lon=52.08
Ben geen meteoroloog, dus moet afgaan op de deskundigen hier (merendeel van de reageerders hier nemen waar en rapporteren over wat er gaande is) en andere websites.
Daarom deze conclusie.
Zo, en nu mag het door de moderator in de prullenbak worden gegooid. Moest het even kwijt.
Ik probeer mensen ook alleen maar uit te leggen wat er gaande is. Discussie vind ik niet erg. Maar iedereen gaat er maar klakkeloos van uit dat er wel wat komt maar onderbouwen dat niet, terwijl ze mij daarvan beschuldigen. Dat iedereen anders denkt prima, maar geef dan ook aan waarom je dat dan denkt. Dat probeer ik telkens maar de een over de ander valt over me heen en zo snel kan ik niet typen.
gudver
wat wel raar is de rommels klinken vaak alsof ze ineen tunnel zitten
enig idee iemand hoedat fenomeen komt???
Ik zit net 30 km duitsland in.
Op de radar zag t r ruiger uit dan t was.
Wel zo'n 15 mm in een kwartiereke.
Misschien dempt de regen het geluid?
En dat hoor je dan.