Juist, reden tot klagen is er echt wel. We hebben 4 rommels en een klap gehad. Dat noem ik niet echt nuttig onweer ofzo. Overigens komt er ook niks meer dus helemaal reden tot klagen.
Dat verschijnsel beschreef ik zonet ook al, raar he?
Ik lees dat 'arnhemmer' het ook al ziet.
Ik vraag me af wat hier de oorzaak van is en wat het betekent!
helemaal juist
Verdere klaagzang wordt zonder pardon verwijderd
Onweersdagen: 0
SYNOPTISCHE SITUATIE:
Een lagedrukgebied boven het noordwesten van Frankrijk beweegt noordoostwaarts en trek overdag net ten westen van ons land richting het midden van de Noordzee. Op enige hoogte wordt met een zuid tot zuidwestelijke stroming warme, vochtige en potentieel onstabiele lucht aangevoerd. Het koufront (thetaW850 = 16), in de hoogte trog op 500 hPa, ligt om 10 UTC net ten zuidwesten van Zeeland ligt om 18 UTC boven het oosten en noordoosten van het land en heeft om 21 UTC het land verlaten. Achter het koufront zit een "valse" warme sector, de achterkant wordt begrensd door een occlusie die woensdag rond 12 UTC boven het westen van het land ligt. Woensdag hebben we te maken met een zwakke zuidwestelijke stroming met drogere en koelere lucht. Het polaire front ligt dan ten zuidoosten van ons boven Frankrijk en Duitsland. In dit front trekt woensdagmiddag een golftop over het uiterste zuidoosten van ons land.
MODELBEOORDELING:
De synoptische situatie is duidelijk en wordt door de diverse modellen en de verschillende run min of meer hetzelfde weergegeven. Waar de modellen veel moeite mee hebben is de timing, positie en de hoeveelheid van de neerslag hetgeen in convectieve situaties wel vaker voorkomt. Het MCS actueel boven ons land wordt door de diverse modellen (HiRLAM, GFS, WRF en ECMWF) veel te westelijk weergegeven.
Aandachtspunten.
WIND:
Hirlam komt redelijk overeen met de actualiteit en wordt aangehouden. Het windpatroon wordt sterk beinvloed door de buien! Volgens de Ivens-methode komen de uitschieters in de buien over het algemeen tot 35-45 kn, bij een downburst is 45-55 kn niet uit te sluiten. In de algemene waarschuwingsteksten uitgegaan van 75-90 km/u en lokaal zelfs wat meer.
BEWOLKING:
Gelaagde hoge bewolking. Bij het MCS toppen FL400/450. Ook in de huidige run wordt iets dergelijks berekend maar zoals eerder opgemerkt moeten we de Hirlamuitvoer niet al te deterministisch gebruiken. In de nacht naar woensdag en ook woensdag overdag is er vrij veel bewolking, ook met frontale restanten van een back-bent occlusie. Ook komen er overdag verspreid nog enkele CB's voor, vooral in het zuidoosten nabij de golftop. Progtemps ogen nog steeds onstabiel.
NEERSLAG:
De modellen hebben grote moeite met de positie en timing van deze buien. Het MCS wordt veel te westelijk berekent. Na het passeren van de hoogtetrog lijk de grootste activiteit eruit te zijn. KOUW waarden zijn na 15 UTC beduidend lager, nog wel de hoogste waarden in het oosten. HiRLAM laat vanmiddag nog wel bij Het Kanaal een forse bui ontstaan, de actualiteit volgen lijkt de beste remedie. Duidelijke "dark stripes" zijn alleen waarneembaar bij de hoogtetrog en oost van het huidige MCS. De dark stripe bij de hoogtetrog wordt ook minder uitgesproken, evenals de trog zelf. Wat vanmiddag nog wel een rol speelt is het oplopen van de temperatuur in de opklaringen. Buien zullen nog wel ontstaan maar geen MCS achtige fenomenen meer binnen ons aandachtsgebied.
ZICHT:
Actueel op veel plaatsen nevelig met matig zicht, ook in neerslag slecht zicht (200 300 m is al waargenomen!. Verder overdag, komende nacht en morgen overdag buiten de neerslag goede zichtcondities.
TEMPERATUUR:
De Tx is afhankelijk van de hoeveelheid instraling en die is met dit grillige weerbeeld moeilijk in te schatten. Tx vandaag van 22 graden in het noordwesten tot 28 graden in het zuidoosten en oosten van het land. Uitvoer schuift ook hier nogal als gevolg van wisselende hoeveelheden hogere bewolking. Tn komende nacht rond de 16 graden, Tx morgen overdag tussen de 20 en 23 graden.
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2011/...c.html#comments
Tja het zit de weerdiensten niet mee de laatste dagen
Heb vanaf blz 50 proberen bij te zlezen... gaat er lekker aan toe Vannacht ben ik wakker geworden van het onweer rond 1.30, en dat wil wat zeggen, normaal kan dr een bom naast me afgaan haha. Hier in Heerlen komt de zon eens heel af en toe ertussendoor gepiept, maar t is vies plakweer. Ga het gewoon lekker afwachten wat er nog gaat komen. Voor de mensen die nu volop onweer hebben.. doe voorzichtig, maar vooral geniet ervan!!