Nachtelijk windmaximum -> Low-level jet)
Een MCS is in tegenstelling tot de geclusterde onweerscellen in staat de nacht te overleven. Sterker nog, het systeem is 's nachts op zijn hoogtepunt. Dit is mogelijk door het ontstaan van een windstroom tussen de 300 en 3000 meter hoogte. Deze stroom is een nachtelijke straalstroom op lagere nivo's. Deze mag niet worden verward met de straalstroom op grote hoogte die depressies naar Europa aanvoert. De nachtelijke straalstroom ontstaat 's avonds als de verhitte luchtlagen stabiliseren. Op enige hoogte neemt de wind toe en wordt warme en vochtige lucht de bui ingevoerd. Dit nachtelijk windmaximum kan onweersbuien doen ontstaan of in stand houden.
Doorgaans ontstaat een MCS in de tropen. Zomers komen ze ook in Europa voor en ontstaan dan vaak boven Frankrijk aan het eind van de dag. Vooral op een plaats waar warme en vochtige lucht uit het zuidoosten en relatief koele en drogere lucht uit het westen elkaar ontmoeten. Bij een zuidelijke stroming trekt het systeem 's nachts naar onze omgeving of Duitsland
Sat.
Het verdwijnen van een MCS.
Als 's ochtends het nachtelijk windmaximum afzwakt, verdwijnt de aanvoer van de warmte en daarmee de buiigheid. Een tweede effect is de infraroodafkoeling. De bovenkant van de wolken in de MCS koelen 's nachts sterker af dan de wolken eronder. Ook hierdoor blijft de buiigheid in stand. Als de zon vervolgens opkomt stopt het proces van afkoeling. De buien zakken als een plumpudding in elkaar. Bij een MCS stopt de onweersactiviteit vaak vlak na zonsopkomst.
Zie hele artikel
Buienclusters
Ciao Johann
(Ok, ik hou al op )
Whahahaha Jij bent erg! | Gewijzigd: 23 augustus 2011, 00:32 uur, door Reutel
Toch betwijfel ik of het de komende uren zo actief blijft...
Okey, maar op sat. bekeken, is de tre toch iets meer naar oosten, niet dat ik jullie niets gun hoor, (alleen niet als FC Twente speelt )
http://www.metoffice.gov.uk/satpics/latest_IR.html
Druk op play:P | Gewijzigd: 23 augustus 2011, 00:32 uur, door Rickybronco
Die bliksems die lijken zich toch in het Oosten schuil te houden.
Ik ben stiekem wel nieuwsgierig naar de windsnelheden die deze bui voortbrengt.
Alleen waar die spotplaats is weet ik ook niet...
Piet berger zit net onder kerkrade richting aachen