Ik weet niet of het op de foto duidelijk genoeg is maar het leek net de vulling van een kussen wat door de lucht vloog.
Gr. | Gewijzigd: 20 augustus 2011, 23:12 uur, door svanweenen
Het is niet echt duidelijk te zien dat het lijkt op een kussenvulling. Maar dat komt gewoon omdat je het ziet op een foto.
Zweefvliegers (zoals ik er ook één van ben) maken hier dankbaar gebruik van omdat de stijgende lucht in zo'n golf tot enorme hoogtes gaat (soms wel 5-6km hoog!). Gisteren stonden deze lenti's ook oost van Soesterberg. Ik ben met een zweefvliegtuig vanaf Soesterberg opgestegen en heb geprobeerd hier onder te komen. Dat is gelukt maar helaas bracht de thermiek (warme, instabiele opstijgende lucht) me niet hoog genoeg om in de golfbeweging terecht te komen vanwege een sterke inversie (stabiele luchtlaag waar de temperatuur constant is met de hoogte) op 900m. Daar botst als het ware de thermiek tegen een plafond aan en wil niet verder stijgen. De golfbeweging zat waarschijnlijk boven deze inversie (in een hogere luchtlaag dus). Ik gok dat deze lenti's op ongeveer een hoogte van 1300m zaten.
Mooi plaatje overigens! Het zijn vaak fotogenieke wolken zoals ook op deze foto.
Ik vond ze zelf ook wat 'pluizig' ogen, alsof ze heel onscherp gefotografeert waren.
Ik ben nu zelf ook op het eiland Tholen in Sint Philipsland (bij me vriendin)
Hopelijk dat we vandaag in deze regio ook onweer krijgen, het is in iederegeval lekker broeierig
Glenn