Ook werd er aangeven dat de buien lokaal waren en dat klopte ook. Als ze onweer voorspellen voor Zuid-Oost en Oost Nederland moet je niet verwachten dat je in Amsterdam onweer krijgt.
Groetjes!
| Gewijzigd: 21 augustus 2011, 22:15 uur, door Tornadochaser666
Ja ik woon in Boshoven en die bbq was op Groenewoud
Onweersdagen 2014: 15
Onweersdagen 2015: 4 (Geen één keer goed onweer helaas)
Onweersdagen 2016: 9 (6x matig, 3x zwaar)
Onweersdagen 2017: 4 (3x licht, 1x matig)
Onweersdagen 2018: 2
Rolwolken/shelfclouds: 3
23-07-2013: dag om nooit meer te vergeten
23-06-2016: Blikseminslag om nooit te vergeten
Niet alleen om er wat van te leren maar vooral ook om te voorkomen dat toekomstige weerwaarschuwingen nog serieus genomen zullen gaan worden.
De hele opzet van regionale waarschuwingen was immers bedoeld om nauwkeurige meldingen te krijgen.
Een Code geel missertje is jammer maar oranje moet gewoon kloppen.
Wij dachten ook allemaal dat het tekeer zou gaan, dus een beetje raar om het dan alsnog nauwkeurig te krijgen
ontwikkeling onweersbuien:
Wolkenvorming:
Het ontwikkelingsstadium begint met warme, vochtige lucht die naar koelere lucht erboven stijgt. Terwijl de lucht afkoelt, vindt er condensatie plaats en ontstaan er wolken. Wanneer de convectie krachtig genoeg is, blijven de wolken zich ontwikkelen tot het Congestusstadium. Voor een verdere ontwikkeling moet er in de troposfeer op middelbare en hogere niveaus onstabiliteit voorkomen. De latente warmte uit het condensatieproces, zal de onstabiliteit versterken doordat zij de stijgende lucht opwarmt. Als het stadium van Cumulonimbus bereikt is, dan stopt deze pas met stijgen bij de tropopauze. Daar breidt de wolk zich zijwaarts uit, waardoor hij de vorm krijgt van een aambeeld. Op deze hoogte ligt de temperatuur ver onder 0° Celsius en daardoor bestaat de top uit ijskristallen. Soms dringt de stijgende lucht tot in de Stratosfeer. Zo'n doorgeschoten top kan wijzen op een zware bui of tornado.
Wanneer de lucht aan de top van de wolk afkoelt, begint zij te dalen en heeft zij het staduim van volwassenheid bereikt. De op- en neerwaartse beweging versterken het ontstaan van tegengestelde elektrische ladingen, die bliksem veroorzaken.
-conclusie : de verkoeling vond te snel plaats boven NL waardoor de onstabiliteit eruit ging
och je hebt wat gehad toch
Ja dat wel. Had alleen op meer gehoopt.
Onweersdagen 2014: 15
Onweersdagen 2015: 4 (Geen één keer goed onweer helaas)
Onweersdagen 2016: 9 (6x matig, 3x zwaar)
Onweersdagen 2017: 4 (3x licht, 1x matig)
Onweersdagen 2018: 2
Rolwolken/shelfclouds: 3
23-07-2013: dag om nooit meer te vergeten
23-06-2016: Blikseminslag om nooit te vergeten
psst, die buien die wij hier hadden waren echt geen level 2 waardig, Ik heb 2 rommels gehoort en 5 min regen, dat is misschien nog niet eens level 1 dus zeker geen stormwaardig!
Misschien is het op andere plekken in Limburg wel zwaar te keer gegaan. En ik geloof dat die buien in Duitsland, waarvan beweert wordt 1 supercell wel Level 2 waardig waren.
De onstabiliteit was er naar (genoeg floccus en kastellanus wolken gezien, deze zijn echt een indicator voor onstabiliteit) en ook de meeste andere factoren waren er. Nu blijft de vraag... welke fac tor was er niet? Het viel mij zelf op dat de wolkenbasis erg hoog lag, misschien is dat een factor? Dat er een laag drogere lucht tussenin zat? | Gewijzigd: 21 augustus 2011, 22:22 uur, door stratocumulus
De onstabiliteit was er naar en ook de meeste andere factoren waren er. Nu blijft de vraag... welke fac tor was er niet? Het viel mij zelf op dat de wolkenbasis erg hoog lag, misschien is dat een factor? Dat er een laag drogere lucht tussenin zat?
Ik denk dat het de negativiteit was die in de lucht hing!
zal de oplossing in deze quote van Karim te vinden zijn?
...
Enkel de triggering moet voor dit alles wel komen, gezien de lage CIN is die triggering redelijk waarschijnlijk.
http://severeweatheroutlook.blogspot.com/
hoogtetrog niet sterk genoeg, of te laat? CIN (wat was dat nog maar) toch te hoog? Karim leek niet superzeker van de triggering...
Haha ja, dat ie dacht: Nouzeg, wat een vertrouwen hebben jullie in mij. Bekijk 't maar, ik ga naar Duitsland.
Ook werd er aangeven dat de buien lokaal waren en dat klopte ook. Als ze onweer voorspellen voor Zuid-Oost en Oost Nederland moet je niet verwachten dat je in Amsterdam onweer krijgt.
Groetjes!
jij bent een medewerker van ESTOFEX,dat kan niet anders.
http://severeweatheroutlook.blogspot.com/
hoogtetrog niet sterk genoeg, of te laat? CIN (wat was dat nog maar) toch te hoog? Karim leek niet superzeker van de triggering...
Misschien het eerste, sounding van De Bilt (12Z) leek geen sterke CINH te laten zien, maar verder naar het oosten leek het wel op te lopen. Zo blijft het gissen.
ontwikkeling onweersbuien:
Wolkenvorming:
Het...
-conclusie : de verkoeling vond te snel plaats boven NL waardoor de onstabiliteit eruit ging
Ik denk echter dat het koudefront te lang op zich liet wachten waardoor de Cape te laag was op het moment suprême. Maar shoot me, ben natuurlijk geen expert en als Jan het al niet weet haha...
Ik bedoelde dat als Jan het even niet weet, dan lijkt het me sterk dat MeteoConsult het wel weet.
Tuurlijk het is leerzaam maar je krijgt de kans er niet door terug.
Kunnen beter in de toekomst gaan kijken voor nieuwe kansen dan je druk maken om wat is geweest