Owjah toen!! die dag ging ik werken, en ik dacht nee toch krijg ik onweer te missen.
Op radio538 vonden ze het ook beetje raar dat er niks kwam omdat het strakblauwe lucht was enzo
ff kijken op geschiedenis van de radar hoe het toen eruit zag btw.
Nee ik ben niet echt van plan om ergens te gaan staan in Amersfoort, jij dan?
Alhoewel wellicht wel, maar moek ff kijken...
Mijn (on)weer foto's : Foto's
Hmm, kan ik het dus maar beter laten als ik iedereen zo hoor?
Een golvend front slingert de komende 48h in onze omgeving. Nabij deze barokliene zone is sprake van een significante shear alsook hoge hoogtewinden. De atmosfeer is aan de warme kant van het front uitermate vochtig met dauwpunten rond 20° en op de meeste plaatsen een T van vlot 26-27°. Dit levert een sb-CAPE op in de 12z sounding rond 2500 J/kg bij een LI rond -6. Samen met hoge shear waarden en een hoge BRN-shear van ca. 60 m²/s² mevert dit hoge STP/SCP waarden over delen van NL en deels E-BE.
Momenteel hangen er veel wolkenvelden van middelhoog niveau met enkele buien uit dit wolkendek. Onweer lijkt moeilijk te triggeren dus zo blijkt. Bij deze setting moeten we evenwel op onze hoede zijn. Zeker wanneer later vandaag en vanavond een zwakke hoogtetrog doortrekt zou het explosief kunnen evolueren met dan kans op dynamische cellen , incl. kans op hagel rond 2-3 cm en een lokale hoos. Veel waterinhoud in de atmosfeer (PW rond 3.9 cm) dus lokaal kans op wateroverlast.
Enkel de triggering moet voor dit alles wel komen, gezien de lage CIN is die triggering redelijk waarschijnlijk. Vannacht verdwijnen de onweerkansen tijdelijk.
zonder ingetekend kaartje