gr marieke
@ricootje: er klopt inderdaad iets niet. heb zelf een onheilspellend gevoel. weet niet wat het is.
Dit is wat het knmi aangeeft
maar als ik naar de radars kijk zie ik niet echt wat tot ontwikkeling komen
hooguit een klein buitje met wat regen.
Of moet er nog wat gaan ontstaan ?
Vertel? Ben nog geen echte kenner
Regen? Volgens buienradar zou het hier regenen maar ik heb nog geen druppel gezien.
Onweersdagen 2014: 15
Onweersdagen 2015: 4 (Geen één keer goed onweer helaas)
Onweersdagen 2016: 9 (6x matig, 3x zwaar)
Onweersdagen 2017: 4 (3x licht, 1x matig)
Onweersdagen 2018: 2
Rolwolken/shelfclouds: 3
23-07-2013: dag om nooit meer te vergeten
23-06-2016: Blikseminslag om nooit te vergeten
Tja dat heb je met onstabiele lucht...grondlegger voor wat ze in de volksmond onweer noemen...dat iets wat straks gaat ontstaan
Neerslagwolk: nee, maar wel vaak een voorbode voor onweer
Altocumulus castellanus of castellani is een wolkensoort en is onderdeel van een internationaal systeem om wolken te classificeren naar eigenschap volgens de internationale wolkenclassificatie. Altocumulus castellanus komt van het geslacht altocumulus, met als betekenis hoog- (alto) -gestapeld (cumulus), en de term castellanus betekent kantelenvormig of torenvormig. Ze bestaan uit een rij donderkopjes en zien er uit als een soort parelketting. Ze hangen ongeveer 4000 tot 6000 meter hoog.
Altocumulus castellanus kunnen ontstaan doordat de temperatuur in wolkenbanken te laag is om de indrukwekkende cumuluswolken te vormen. Ze schieten daardoor als kleine, onopvallende wolkjes uit de wolkenbanken en verschijnen als kantelen van een kasteel aan de hemel. Na een tijdje verliezen ze contact met de wolkenbanken en stijgen ze alleen verder. Ze worden steeds doorzichtiger en verdwijnen even later.
Castellani zijn zeer betrouwbare weervoorspellers. Als er 's morgens Altocumulus castellanus aan de hemel verschijnen, kan je er zo goed als zeker van uitgaan dat er onweer komt.
Inmiddels bericht dat Jazz in Catstown (Helmond) is stilgelegd ivm weersvoorspelling. Daar gaan we al.
hooguit een klein buitje met wat regen.
Of moet er nog wat gaan ontstaan ?
lees eens de laatste pagina's door van dit topic en dan kom je al een heel eind
Onweersdagen: 0