Na een nacht waarin opklaringen de overhand hadden, neemt de bewolking vanochtend toe. Dat gebeurt op de nadering van een ‘thermische (Franse) storing’. Uit het wolkendek kan met name in het zuidoosten wat lichte regen vallen, tevens is daar kans op onweer. Vanmiddag klaart het deels op maar er vormen zich ook flinke regen- en onweersbuien. Deze kunnen in het midden en oosten gepaard gaan met zware windstoten (75-90 km/uur) en hagel. De temperatuur loopt langs de kust op tot 23 graden, in het zuidoosten kan het 29 en in de oostelijke mijnstreek lokaal 30 graden worden. De wind waait zwak tot matig uit het zuidoosten. Zodra de thermische storing is gepasseerd (vanmiddag) wordt de wind zuidelijk en met de komst van het ogenschijnlijk niet al te actieve koufront, voltrekt zich aan het einde van de middag en vanavond een windruiming naar west tot zuidwest. Er stroomt dan minder warme lucht Nederland binnen.
Aanvankelijk is het vanavond nog wat bewolkt. In de nacht trekken de meeste wolken weg en in een rustige atmosfeer (zwakke westenwind) vormt zich plaatselijk mist. De temperatuur zakt naar 13 graden.
Maandag laat de zon zich geregeld zien maar over het zuiden hangen wolkenvelden. Verder blijft het op de meeste plaatsen droog en wordt het tussen 20 en 24 graden. Waaien doet het nauwelijks.
In de nabijheid van het polaire front, dat de overgang markeert tussen een zeer warm Europees vasteland en de koelte boven de Britse Eilanden, blijft ons land gedurende de rest van de week kwetsbaar voor storingen die fikse regen- en onweersbuien kunnen ontketenen. Vooral dinsdag, donderdag en vrijdag zijn de buienkansen groot. Verder blijft het warm (dinsdag rond 25 graden) maar vanaf vrijdag breidt minder warme oceaanlucht zich over Nederland uit.
Rommel in de verte, en woest kolkende wolkenmassa's trekken over. Die bui gaat absoluut de komende tijd verder activeren. Ik hoop dat dit het voorproefje voor vanmiddag gaat worden. Spannende dag in het verschiet...
Ik hoop het! Boven het kanaal zie ik op de radar al weer ploffertjes ontstaan. ik vermoed dat ze te zuiderlijk gaan en alleen Belgie en ZO Nederland aan doen. Ik ga vandaag alles eens goed in de gate houden!
-edit- Die pit boven Nijmegen ontstaat ineens uit het niets!! | Gewijzigd: 21 augustus 2011, 08:48 uur, door Reutel
Dat was donderdag ook al zo, maar de dag begint pas.
Laat eerst de temperatuur maar eens omhoog gaan.
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
GFS kan me wat, volgens mij gaat het noordwesten alles missen, maar ik geniet wel met jullie mee...
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!