Deze foto's heb ik genomen tijdens het noodweer van gisteren en wilde ik graag met jullie delen.
Ik had er al een paar gepost in het onweerskansentopic van 18.8.2011.
Ben geen expert in het herkennen van wolken maar vermoed toch sterk dat het hier om een shelfcloud gaat.Iemand anders?
Kan in ieder geval vertellen dat het indrukwekkend en behoorlijk beangstigend was
De wolk had ook een ongebruikelijke trekrichting en trok in een bocht in plaats van een rechte koers te volgen.(kenmerken
van een supercel?), gevolgd door een gifgroene lucht.
Na de passage ging het flink los met heftige slagregens, dikke hagelstenen, onweer en windstoten.
Gelukkig viel de schade achteraf mee.
Bij deze dan de foto's
| Gewijzigd: 19 augustus 2011, 22:34 uur, door Etienne1981
ik vind het toch overduidelijk een shelfcloud.
Ja is het absoluut, geen twijfel over mogelijk. Prachtige foto's!
Ja dat is ff schrikken als je zowat op je af ziet komen
Vanaf onze flat heb ik nog al een tamelijk ver uitzicht dus ik zag hem al van ver aankomen
Jullie hebben gewoon dezelfde lucht gehad als hier in Koningsbosch, echt superdreigend met die groene kleur. Of het zich daadwerkelijk om een shelf handelde ben ik eigenlijk nog steeds niet over uit.
Denk dat velen in limburg hiervan getuige geweest zijn.Heb met meerdere mensen gesproken en iedereen had het over die groene lucht, een indrukwekkend iets
Iemand enig idee waardoor deze groene kleur veroorzaakt wordt?
Kijk eens:
http://forum.onweer-online.nl/index.php?showtopic=19816
http://forum.onweer-online.nl/index.php?showtopic=19816
Ok, Dank je
Dus de exacte oorzaak is nog niet geheel duidelijk.
| Gewijzigd: 20 augustus 2011, 10:23 uur, door Etienne1981
Van deze buien is bekend dat ze een veel hogere tophoogte hebben als normaal.
Dus het zonlicht zal een veel grotere afstand door de wolk moeten afleggen om ons te bereiken.Misschien dat deze grotere afstand in combinatie met de grote dichtheid van deze buien ervoor zorgen dat het licht dusdanig verstrooid wordt tot de kleur groen.
Zomaar een theorie van mij