Hoi allen,
We hebben afgelopen dagen al heel wat uitnodigingen gekregen van de weergoden.
De weerkaartje logen er niet om! Aangezien ik graag op feestjes kom ben ik op tijd van huis gegaan omdat ik niets wilde missen.
de uitnodiging!
Op tijd van huis gegaan en gewoon even een rustig plekje gezocht om even te de aap uit de boom te kijken. Al vanaf flinke afstand hoorde is (toen nog in Arnhem) hele diepe dreunen van heel ver weg. (enorme lage subwoofer tonen die je eigenlijk niet meer kan horen) Alsof het trilde.
Hierdoor hing er eigenlijk al meteen een soort van dreigend sfeertje.
Toen het wat dichterbij kwam zag ik dat het opeen niet meer noordelijker kwam maar bijna helemaal oostelijk trok. Ik moest knopen doorhakken.. De bui opzoeken of richting het uiterste puntje van de achterhoek rijden (richting Ulft of Dinxperlo)
het komt eraan
Op dat moment belde mijn vertrouwde chasemaat Janusz waar ik me bevond. Ff krachten bundelen.
Ik naar hem toe gereden. Op dat moment begon het hevig te knallen en knetteren (zo geil dat geluid!) Door dat tijdverlies was ik nooit meer op tijd om in de achterhoek te komen waar het op dat moment enorm loos ging (als ik de radar moest geloven)
Nieuwe plannen uitstippelen dus.
de route die we achteraf gereden hebben
Eerst even richting Zutphen om het strookje dat net Arnhem ging passeren. Echter waren we hier net te laat voor. Onder weg wel ge-wel-di-ge ontladingen gezien!
Daarna zagen we in België nieuwe plukken ontstaan die na de eerste golf zouden passeren.
Voet op het pedaal en gas richting Limburg.
Onderweg spectaculaire luchten gezien
(deze foto’s volgen nog aangezien ik vannacht allen even tijd besteed hebt aan de onweer foto’s).
We belandden uiteindelijk in Roermond. We wilden hier maar even stoppen om even opnieuw te oriënteren. De bui nam ik korte tijd zoveel vormen aan dat we niet meer wisten waar we naar keken. Ook aangezien we op helemaal onbekend terrein waren en we de weg helemaal kwijt waren.
(achteraf waren we misschien al wel te ver zuid gereden)
Met de locatie waar we stonden werden we er nog niet veel beter van. Kompas erbij en bekijken wat er gebeurde (we zaten precies in een open stuk.) Alle wolken (op 3 hoogstes) gingen andere kanten op… WTF!
We kozen er uiteindelijk voor om oostelijk te rijden om te zien of we de staat van wat we nog in zicht hadden. Echter 2 minuten later reden we meteen Duitsland in. Het moest maar… we zijn daar niet voorzien van radar dus moesten ff gokken op zicht. Na een stukje Duitsland in gereden vonden we ergens een open plekje met het zicht de goede kant op.
Hier eindelijk onze spullen kunnen uitpakken en kijken of we wat konden vastleggen.
Dit lukt! Hoewel het nog licht was en de fstop behoorlijk ver dicht moesten draaien kwamen er her en der wat flitsje op de foto… echter waren deze totaal niet intressant. Dus ik heb er maar even een collage van gemaakt zodat het iets mooier lijkt..
Samenvatting van flitsen
Toen dit langzaam uitstierf spullen ingepakt en richting Arnhem gereden. We hebben deze avond eigenlijk heel veel dingen gezien mochten we eigenlijk niet klagen. Maar het vastleggen was mindergoed gelukt dus toch een beetje teleurgesteld. Maar dit is een goede voorbode voor zondag. We pepten elkaar goed op met zondag gaan wij knallen!
Inmiddels was het donker en we reden Nederland weer binnen. Meteen de radar erbij! Ik zag nog een achtergebleven plukje net boven Venlo. Hier zat nog wat onweer op. En zei tegen Janusz. Het is nu donker.. dit passeert nog dus we zouden hem nog ff stil kunnen zetten. Janusz was nog niet overtuigt. Her en der een flits.. Hij reed een tank station, 2 afslagen door.. Jammer dacht ik.
Tot hij bij afslag 3 opeens de auto eraf gooide!
De bui werd opeens een stuk actiever en wilde het er toch op gokken!
Snel maps bekeken en daar zagen we veel akkerbouw hadden. (ik wil even klagen dat de boeren al hun velden niet gemaaid hebben! Alles staat bijna 3 meter hoog! dit is toch niet leuk als je landschappen wilt fotograferen.. !!) Hier zouden we toch wel wat moeten kunnen zien. De neus de goede kant op en het begon als een gek te flitsen. Snel gear uitpakken en opstellen! Flink even achter elkaar doorschieten!
Eigenlijk stonden we veeeeeelste dichtbij. Het flitste en tussen de 1 en 3 seconden begon het al te rommelen en knetteren! Dit maakte de kick helemaal compleet. Eigenlijk stonden we enorm gevaarlijk. Naast een rij bomen en de inslagen veelste dichtbij! Maar op het moment zelf ging dat even niet door ons heen! We moesten ze vastleggen!
De flitsen waren zo ontiegelijk fel dat het gewoon zeer deed aan je ogen! Dit heb ik echt heel weinig meegemaakt!
Toen de laatste flits achter de bomen kwam draaide we snel om om aan de andere kant van de bosrand te komen. Maar vanaf het moment dat we instapte was er geen enkele flits meer. Toen we locatie hadden kregen we dit pas door. En concludeerde dat moedernatuur ons nog een een cadeautje heeft gegeven voor de moeite! (En wat voor cadeau!)
Thuis aangekomen las ik pas goed de berichtgeving over Peppelpop! Wat verschrikkelijk wat er daar gebeurt is! Jammer dat er aan dit soort kunst een hele negatieve kant zit. Schade of in dit geval het overlijden van mensen.
Zoals er hier inmiddels al posts op het forum zijn geopend en Jan al bezig is moet een warning system vind ik een goede zaak en zal mij hier ook voor inzetten!
Dit was iig een goede warmloper voor as zondag!
Zondag staan wij natuurlijk ook weer klaar om op zoek te gaan naar de bui!
(dus Janusz! Jou verplichtingen doe je maar vroeg in de ochtend! )
Groet,
Freek
En deze wilde ik jullie ook niet ontnemen!
die laatste foto. is hij echt?? zoveel bliksems bij elkaar kan dat??
zo ja... erg mooi geweldig.