18 augustus 2011, 22:38 uur | Bericht
De dag begon heerlijk hier in Limburg. Na het wegtrekken van wat wolkenvelden hier alleen nog maar zon. Niets wees erop dat de dag zo zou eindigen. Zowel positief als negatief. De temperatuur ging rap omhoog en het begon behoorlijk te broeien. Rond drie uur begon hier de eerste bloemkolen te vormen. Deze stelden toch weinig voor en zakte al snel weer in. Inmiddels waren de eerste onweersbuitjes gevormd boven België. In eerste instantie leek het weinig voor te stellen, toen plots na vieren het boven België helemaal ontplofte. Brussel en omstreken werden helemaal opgeslokt. Eerst dacht ik dat deze via N-België, M-Nederland en O-Nederland zou gaan, maar hij maakte toch een lichte zwiep naar het oosten en uiteindelijk trok hij via NO-Vlaanderen en ZO-Nederland. Intussen waren duizenden, nietsvermoedende mensen lekker te feesten op Pukkelpop. Nietsvermoedend en zonder zorgen. Rond zes uur begon het hier behoorlijk te betrekken en de bui begon gevaarlijk dichtbij te komen. Ik dacht dat het bij een schampschot voor mijn omgeving bleef. Tot dat de actiefste cel een zwiep naar het oosten maakte en ons vol trof. Ik vond het geweldig. De wolken, de groene luchten, de onweersintensiteit! Maar diezelfde cel die ik zo geweldig vond zaaide ook dood en verderf. Een stukje verderop in Belgisch-Limburg. Begon de menigte te beseffen dat het niet helemaal pluis was, maar niemand waarschuwde. Een paar minuten later wordt de menigte omvergeblazen door een verwoestende wind en worden ze bekogelt door enorme hagelstenen en vallende constructies. Resultaat: minimaal een dode en hele boel gewonden. Hoeveel doden en gewonden er uiteindelijk zullen zijn en wiens schuld het is zal nog moet blijken. Maar een ding is duidelijk! deze dag zullen wij Belgen en Nederlanders niet gauw vergeten. Zowel positief als negatief!
Onweersdagen 2011: 29 April, 10 mei, 4 juni, 5 juni, 6 juni, 7 juni, 10 juni, 11 juni, 16 juni, 18 juni, 28 juni, 27 juli, 28 juli, 6 augustus, 18 augustus, 21 augustus, 23 augustus, 25 augustus, 27 augustus, 19 oktober, 29 december (22 dagen totaal) Drie leukste tot nu toe: 3. 28 juni 2. 18 augustus 1. 23 augustusOnweersdagen 2012: 5 januariDagen in het geheugen: 7 oktober 2009, 10/11 juli 2010, 12 juli 2010, 14 juli 2010, 7 juni 2011, 28/29 juni 2011, 18 augustus 2011, 23 augustus 2011Winter 11/12: <-5: 17, 31 januari, 1 februariSneeuwdagen: 20 december, 30 januariIjsdagen: 30, 31 januari 1 februari