Nou dan bel je ook maar even met MeteoConsult...Deze zegt namelijk overal dat Lowlands het wel droog gaat houden
Nou kijk ik daar niet tot nauwelijks op, maar misschien andere wel
Graag zou ik (en vast meer mensen met mij) elke keer als ik een nieuwe reactie zie op dit topic relevante informatie zien over de situatie van morgen mbt de onweerskansen ,ipv steeds die offtopic reacties.
Ben benieuwd tot hoever de buien morgen zullen komen richting het noorden. Ben toch bang dat alles van betekenis naar het z-o gaat. Maar goed er is nog schuiving. Morgen de boel goed in de gaten houden iig.
Even kort (te mooi en warm om nu achter de PC te hangen)
Ofschoon de globale drukverdelingen door de modellen goed opgepakt worden hebben we morgen synoptisch met een lastige situatie te maken. Grootste probleem is mn. het precieze verloop van de thermische vore morgen overdag. Ook de modellen komen met verschillende berekeningen. Even nog de Guidance van het KNMI van 13h00 ernaast leggen
//Een thermische vore die zich vanavond en komende nacht boven Frankrijk ontwikkelt trekt noordoostwaarts en de bijbehorende thetaW rug bereikt zondagochtend het zuiden en trekt vervolgens over de zuidoostelijke helft van het land richting Duitsland. Daar vooruit trekt nog een barokliene zone (terugkerend warmtefront) van zuid naar noord over het land. Het polaire front en de genoemde thetaW rug smelten door deze ontwikkeling samen en komt als koufront met dubbel-constructie zondagmiddag/avond door. Timing hiervan is nog enigszins onzeker en afhankelijk van de uiteindelijke ontwikkeling en koers van de genoemde thermische vore//
Zover samengevat deze ontwikkeling.
Verder acht ik het ook nog goed mogelijk dat zich morgen in de loop van de dag in het grensgebied van Nederland en Belgie een apart laagje zal gaan vormen (convergentie). Dit laag zou dan overdag eveneens van zuidwest naar noordoost over het land trekken en de onstabiliteit (convectie) sterk doen laten opleven met mogelijk lokaal veel neerslag (zondagavond noordoosten van het land).
Mogelijk ontwikkeling apart laag morgen zondag
Bodemdrukkaart
700 hPa verticaal beweging
Ofschoon nu nog niet op de kaarten te zien zeker iets om bij de komende model-ouput te gaan vervolgen.
Voor wat betreft alle buiten-activiteiten morgen opnieuw goed de weerberichten in de gaten gaan houden !
To be continued
Ciao Johann | Gewijzigd: 20 augustus 2011, 16:50 uur, door Alpenweerman
http://forum.onweer-online.nl/index.php?showtopic=9100
http://forum.onweer-online.nl/index.php?showtopic=9100
Ow oke. Ik zal het proberen
Op het moment een behoorlijke dreigende lucht. windstil. waarschijnlijk morgen een zonnetje erbij en lekker opwarmen. Nu is het behoorlijk frisjes.
gr marieke
Onweersbuien zijn verraderlijke, onvoorspelbare complexen die kunnen verschillen in zwaarte, trekrichting enzovoorts.
Dat betekent dus dat terwijl het misschien in Nijmegen noodweer is, het in Arnhem slechts een paar druppels geeft.
De kaarten geven een globaal beeld, maar laten we niet vergeten dat het lokaal nog steeds enorm kan verschillen!
Maar eerst morgen maar afwachten, wie weet krijgt "heel" NL nog wel een verassing.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vore
Flevoland heeft het hele jaar nog niet echt zwaar (on)weer gehad.
Maar het kan geen kwaad om de berichten te blijven volgen denk ik.