Jullie willen onweer topics hebben? Nou dan krijgen jullie die ook . Vanmorgen een echt topic geschreven wat betreft de onweerskansen van aankomende donderdag en nu al weer voor volgende week maandag. Het topic voor aanstaande donderdag is via deze link te zien: http://forum.onweer-online.nl/index.php?showtopic=27225
Maar goed, aanstaande zondag/maandag hebben we wederom een zeer interessante kaarten, maar om van een echte Spaanse pluim te spreken..... Nee, dat denk ik niet. De aanvoerrichting lijkt vooralsnog zuidoostelijk te zijn, mocht het thermisch laagje nog wat meer westelijk berekend worden dan hebben we er eventueel wel kans op. Voorlopig blijft de temperatuur op 1500 meter steken op zo'n 15 a 16 graden. Hieronder ziet u de kaart van 500 hPa, thermisch laagje trekt volgens de laatste berekeningen richting het zuidwesten van Nederland. Dit houdt in dat een overgroot deel van Nederland te maken kan gaan krijgen. Het is simpelweg nog te ver om daar concrete uitspraken over te doen. Daarom ook een voorlopig topic!
Kijken we naar de onstabiliteit dan zien we die zondag 21 augustus flink toenemen op het naderen van het laagje. De CAPE en lifted waardes voor die dag zijn ongeveer 600 J/KG in het noorden en in het westen van Nederland en België bij een lifted van maximaal -2. Het midden van Nederland ligt rond de 1000 J/KG bij een lifted van -3. Het uiterste zuiden van Nederland is de onstabiliteit het hoogst, momenteel 1500 J/KG bij een lifted van -5. In België ligt de onstabiliteit nog hoger, namelijk tot 2000 J/KG bij een lifted van -5.
Maandag 22 augustus is de onstabiliteit nog een stukje hoger, zoals hierboven vermeld is ligt het thermisch laagje ten zuidwesten van Nederland (tenminste de berekeningen nu). De waardes liggen ongeveer rond de 600 J/KG in het noorden en in het westelijk deel van het land, bij een lifted van -1 a -2. Het overgroot deel van Nederland ligt dan in de 1000 J/KG zone, bij een lifted van -4. Het zuidoosten en deel van Brabant cq westelijk deel van Gelderland liggen in de 1500 J/KG zone, bij een lifted van -5. Hierboven ziet u de kaarten van de CAPE, op de dagen zondag en maandag (18UTC).
Kijken we naar de Theta's dan zien we monsterlijke waardes. Deze waardes doe ECMWF momenteel bereken zijn hoger dan 28 juni jongst leden. Niet alleen GFS komt met onstabiliteit, ook het Europees weermodel ECMWF. Voor degene die niet weten wat theta-e precies inhoud:
Theta-E waarde
De equivalent potentiële temperatuur ('theta-e') is een mooie indicator voor verschillende luchtmassa's. Theta-e is de temperatuur die een 'luchtpakketje' (in het geval van bovenstaande kaart afkomstig van 850 hPa) heeft als het eerst zover naar boven is gebracht dat door condensatie alle latente warmte (condensatiewarmte) vrij is gekomen en daarna (droog)adiabatisch (zonder energie uitwisseling met de atmosfeer) weer naar beneden (naar het 1000 mb niveau) gebracht is. Theta-e wordt dus door de temperatuur én door het vochtgehalte van de lucht bepaald. Hoe warmer en hoe vochtiger de lucht hoe hoger de theta-e.
Met behulp van theta-e kun je onder andere dus goed verschillende luchtmassa's onderscheiden. Bijvoorbeeld een warme sector tussen warmte- en koufront in. De warme sector is over het algemeen warmer en vochtiger dan de omringende lucht en heeft daardoor ook een hogere theta-e waarde. En een scherpe gradiënt in de theta-e waarden wijst dan op een front tussen 2 luchtsoorten. Theta-e kan ook gebruikt worden bij bij convectief weer. Met name 'tongen' van hoge theta-e waarden kunnen (in het zomerhalfjaar) plekken zijn waar zware (onweers)buien ontstaan en optreden.
Voorlopig hou ik het hierbij, het lijkt een mooie situatie voor zondag/maandag. Om nu te gaan lopen schreeuwen, zoals andere dat we zwaar onweer krijgen doe ik niet. Dit komt omdat we de dynamische kant nog niet weten. Die komt 48 uur of 60 uur van te voren wel. | Gewijzigd: 15 augustus 2011, 20:57 uur, door Verwijderde_gebruiker_01
Nee, alle gekheid op een stokje, ik hoop echt dat hieruit mijn eerste bliksemfoto's kunnen gemaakt worden
Ziet er voor mijn streek voorlopig beter uit dan aanstaande donderdag
TaL
Citaat van MtPockets, maandag 15 augustus 2011, 16:32 uur Interessante kaarten, hopelijk een waardig afscheid van het onweerseizoen.
Afscheid? We gaan juist beginnen; yihaa!
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/