Ja idd, ik hoop het
Onweersdagen 2014: 15
Onweersdagen 2015: 4 (Geen één keer goed onweer helaas)
Onweersdagen 2016: 9 (6x matig, 3x zwaar)
Onweersdagen 2017: 4 (3x licht, 1x matig)
Onweersdagen 2018: 2
Rolwolken/shelfclouds: 3
23-07-2013: dag om nooit meer te vergeten
23-06-2016: Blikseminslag om nooit te vergeten
De term 'extreem weer' komt niet van de media vandaan maar wordt zo gebruikt door het KNMI, daar hebben ze protocollen voor en criteria, voldoet het weer aan deze criteria dan wordt de waarschuwing voor extreem weer afgegeven en logischerwijs doorgegeven door verschilllende media.
Criteria voor extreem weer:
Een waarschuwing voor extreem weer geldt alleen voor bepaalde weersomstandigheden als die op grote schaal (een standaardgebied ter grootte van ten minste 50 x 50 kilometer of over een lengte van minstens 50 kilometer) optreden. Het Weeralarm kan gelden voor het hele land maar ook regionaal voor bepaalde provincies.
Waarschuwingen voor extreem weer geeft het KNMI voor:
gladheid door ijzel, ijsregen of sneeuwval (minstens 3 cm per uur of minstens 10 cm in 6 uur)
driftsneeuw (met een gemiddelde windsnelheid van meer dan 40 km/uur, windkracht 6 of meer)
onweer (minstens 500 ontladingen in 5 minuten)
regen (minstens 75 mm in 24 uur)
windstoten (minstens 100 km/uur, aan de kust in de winterperiode (november tot en met april) minstens 120 km/uur)
Hier de link voor meer info!
Bron: knmi
| Gewijzigd: 18 augustus 2011, 18:28 uur, door Tyshane
"Zware onweersbui Hasselt Belgie koerst ONO, richting Limburg, en is op basis van afwijkende koers een supercel!"
Ik was al zoor vrolijk. Maar nu maak je me dolgelukkig. Ik kijk momenteel meer naar buiten dan op me monitor. Haha.
maar binnenkort zijn er toch nog wel meer kansen op onweer.
NWC verteld dat het tot 05:00 uur kan. gaat dat nog ontstaan of is dit het?
Ik weet t niet heb t niet gevolgd omdat ik dacht: WORD TOCH WEER NIKS hahah..
maar nu ik dit zie en net een flinke bui heb meegekregen word ik toch wel benieuwd!