dit komt doordat de zware buien over de noordzee trekken net langs noord-west nederland naar denemarken
uiteraard kan het nog wel wat veranderen.
Hopen dat heel nederland vanavond een mooie lichtshow krijgt!!
Dat we met zijn alle lekker kunnen genieten!!
Word vandaag een kwestie van Nowcasten en verder rustig en braaf afwachten en buienradar in de gaten houden... | Gewijzigd: 18 augustus 2011, 10:38 uur, door Muisje
Hopen dat heel nederland vanavond een mooie lichtshow krijgt!!
Dat we met zijn alle lekker kunnen genieten!!
Word vandaag een kwestie van Nowcasten en verder rustig en braaf afwachten en buienradar in de gaten houden...
Daar hoop ik ook op, iedereen verdiend nog wel een paar lekkere buien! Een lichtshow blijft het mooist, maar wat imposante wolkenformaties bij daglicht is ook top.
Zijn er vandaag weer veel mensen die gaan chasen zoals op 28 juni?
Het is hier op dit moment zwaar bewolkt en met 15,2 graden behoorlijk aan de frisse kant.
Ik kan me niet voorstellen dat dit ideaal weer is voor het ontstaan van onweer.
Volgens mij weet ook niemand precies wat er gaat gebeuren, vrijwel iedereen roept wat anders.
Fijn maar eens een dagje het forum volgen dus.
Gisteravond ontwikkelde zich parallel aan een opkomend warmtefront behorend bij het thermische laagje welk naar het noordoosten koerst een prachtige MCS. Dit complex gaf over het oosten van Frankrijk tot over het noorden van Zwitserland vanmorgen vroeg pittig onweer en regen.
Vanmiddag en vanavond zullen meer van dit soort complexen op de grens van België en Frankrijk gaan ontstaan. In eerste instantie zullen vooral het het zuidwesten (Zeeland), en zuidoosten (Limburg) hiermee te maken gaan krijgen. (geheel afh. van de precieze ontwikkelingen die nog steeds niet geheel duidelijk zijn !)
MCS
Animatie Sat.
Radar
Bliksem in de vroege ochtend omgeving Zürich
Ciao Johann | Gewijzigd: 18 augustus 2011, 10:54 uur, door Alpenweerman
Het is hier op dit moment zwaar bewolkt en met 15,2 graden behoorlijk aan de frisse kant.
Ik kan me niet voorstellen dat dit ideaal weer is voor het ontstaan van onweer.
Volgens mij weet ook niemand precies wat er gaat gebeuren, vrijwel iedereen roept wat anders.
Fijn maar eens een dagje het forum volgen dus.
Ik schreef paar berichten terug precies hetzelfde.
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Gisteravond ontwikkelde zich parallel aan een opkomend warmtefront behorend bij het thermische laagje welk naar het noordoosten koerst een prachtige MCS. Dit complex gaf over het oosten van Frankrijk tot over het noorden van Zwitserland vanmorgen vroeg pittig onweer en regen....
Ciao Johann
Mooi om te zien inderdaad, restanten zijn nu ook nog goed zichtbaar op de satbeelden. Heb je er zelf toevallig nog wat van meegekregen? | Gewijzigd: 18 augustus 2011, 11:01 uur, door marsel
Helemaal mee eens Weerfanaat!!
Vanaf Donderdag namiddag en avond zijn er plaatselijk krachtige regenbuien en onweer mogelijk. Hierbij bestaat er gevaar op zware regenval, hagel en zware windstoten. Er kunnen hier en daar tornado's ontstaan.
Vanaf Donderdag namiddag en avond zijn er plaatselijk krachtige regenbuien en onweer mogelijk. Hierbij bestaat er gevaar op zware regenval, hagel en zware windstoten. Er kunnen hier en daar tornado's ontstaan.
Dat stond er gister avond ook al,.. We zullen zien..
die tornado's mogen wel weg blijven.. had dr al nachtmerries over vanacht :/
Nee, had enkel betrekking op een smalle strook in het noorden van Zwitserland.
Het inner-alpine gelegen (Ober)wallis ligt afgeschermd van de grootste onweersactiviteiten. Dat zie je meestal aan de noordkant of zuidkant van de Alpen tot ontwikkelingen komen.
Overigens vandaag opnieuw thermische hoogstandjes hier, gisteren was het in Brig het warmst van Zwitserland met 34.7 °C vandaag gaan we daar ruim over heen. Nu al 26 °C hier op 1020 meter !
Ciao Johann
De setting voor vandaag is interessant te noemen met een naderende en negatief kantelende hoogtetrog vanuit het westen en een vanuit Frankrijk oprukkend thermisch low. Het is een setting welke we reeds enkele keren kenden deze zomer. Samen met het thermisch low stroomt er vanuit het zuiden een tong binnen met hoge TE850 waarden en bijhorende hoge potentiële onstabiliteit (KO tot -18 in het oosten deze namiddag/avond). Ook de latente onstabiliteit (CAPE/LI) piekt laat vandaag tegen 1500 J/kg bij een LI van -6 in de zuidelijke gebieden. In de noordelijke en westelijke gebieden (vooral in NL) is de onstabiliteit een pak lager aangezien de tong met hoge onstabiliteit daar voorlangs trekt. Het low trekt immers dwars over BE en deels NL met vooral in het SE kwadrant hoge TE850 waarden. De dauwpunten lopen in delen van de regio deze namiddag op tot zo'n 18 à19°. Ook hogerop in de atmosfeer zien we veel vocht in zoverre dat de Precipitable Water (PW) waarden geeft tot tegen de 4 cm wat erg veel is. Dus potentieel kunnen de buien veel water lossen.
Daarnaast is er het dynamische aspect. Zoals klassiek is het altijd uitkijken bij situaties met doortrekkende thermische lows. De wind nabij zo'n low toont immers een totale afwijking met de stroming hogerop en dat is nu niet anders. Aan de voorzijde van het low is de grondwind immers sterk gekrompen en komt uit E tot zelfs NE, later ruimend naar SE en S maar dan nog is dit een afwijking met de SW hoogtewind. Kortom het verticaal windprofiel is sterk gekrompen en dit veroorzaakt hoge SRH waarden. Over NL zien we waarden tot 350 m²/s². Ook de BRN shear loopt op tot boven de 50 m²/s². Probleem is dat deze hoge SRH niet geheel overlapt met de hoge onstabiliteit. Echter, er lijkt een zone aanwezig te zijn waar enige overlapping wel aanwezig is, lopende van Centraal BE tot over het zuidelijke gebied van NL. Daar zien we als gevolg hoge STP/SCP waarden en hoge EHI waarden (tot tegen 2).
Concreet verwacht ik dat bij het naderbij komen van het low en opwarmende PBL een stijgende kans op onweersbuien, vooral in het binnenland. De toppen kunnen gemakkelijk reiken tegen 12 km met dus hoge bliksemactiviteit. Hagel van zo'n 2-3 cm is perfect mogelijk. Organisatie van de cellen is vooral aan de orde in de bovengenoemde band van C-BE tot S-NL en daar kan evt. een MCS tot ontwikkeling komen in de oostelijke gebieden waar nog WAA aanwezig is en de shear hoog genoeg is (de MCS index is daar ook hoger dan 1). In bovengenoemde zone kunnen enkele cellen tevens dynamisch van aard zijn, te zeggen ze kunnen uitgroeien tot supercells. Gezien de lage LCL is een lokale hoos geenszins uitgesloten. Bij de buien zijn gusts mogelijk tot tegen 100 km/h (methode Ivens). Aangezien de naderende trog deze namiddag nog zwak van aard is op 500 hPa en de forcing (en PVA) dus niet overweldigend is, verwacht ik dat er minder kans is op al te agressieve squall lines. Evenwel zou later op de avond (wanneer de trog meer in interactie komt met het uitdiepende low) die kansen wat vergroten over E/NE-NL. We zien immers inderdaad dat de trog verder negatief kantelt en verscherpt terwijl het vlakbij het low arriveert vannacht en daardoor het low doet uitdiepen.
Een HIGH risk is uitgegeven voor eerder genoemd gunstig gebied ten gevolge de kansen op dynamische cellen, de kansen op gusts en de kans op wateroverlast. Elders zijn deze kansen minder doch ook aanwezig. In het NE van NL en S van BE is de kans beperkt. | Gewijzigd: 18 augustus 2011, 12:12 uur, door Verwijderde_gebruiker_01
Fryslan boppe... de rest yn'e groppe
Zo Friesland groen, verwacht hier ook niet veel
maar gewoon af en toe naar buiten kijken en de rest van NL en (belgie) maar veel plezier met het geknetter | Gewijzigd: 18 augustus 2011, 11:10 uur, door Musselkanaalder
-----------------------------------------------
As't nait gait zoas't moet, mot't mor zoas't gait