De vraag waarom een regenbui zich nou eigenlijk in druppelvorm naar beneden komt ?
Als je een emmer water op hoogte naar beneden laat komen, komt dat gewoon in de volle laag naar beneden toe.
Maar hoe zit dat nu eigenlijk bij regenval ???
Komt het door de hoogte ??? zou regen op groote hoogte ook het zelfde beginnen als een emmer water, en waarom komen er dan toch alleen druppels naar beneden in plaats van een plons water ???
Ja mensen ik weet het, het is een rare vraag.... maar is er toch een goed antwoord op te verklaren ???
Ik wacht de reakties graag af...
| Gewijzigd: 12 augustus 2011, 23:07 uur, door mbouman
De vraag waarom een regenbui zich nou eigenlijk in druppelvorm naar beneden komt ?
Als je een emmer water op hoogte naar beneden laat komen, komt dat gewoon in de volle laag naar beneden toe.
Komt het door de hoogte ??? zou regen op groote hoogte ook het zelfde beginnen als een emmer water, en waarom komen er dan toch alleen druppels naar beneden in plaats van een plons water ???
Ja mensen ik weet het, het is een rare vraag.... maar is er toch een goed antwoord op te verklaren ???
Regen ontstaat in de lucht niet als een enorme bak water, maar condenseert als druppels om een kern b.v. een stofdeeltje... die vallen uiteindelijk naar beneden als druppels...
De regen ontstaat doordat vochtige lucht die opstijgt gaat condenseren, dan zie je bewolking onstaan, cumulus bijvoorbeeld, als de condensdruppeltjes lang tegen elkaar aan botsen worden ze te zwaar en vallen ze naar beneden
dan heb je dus regendruppels.hetzelfde als met hagel , dat gaat ook omhoog en omlaag kan je zien als je hem doormidden zaagt, groet Peter
Of grote cohesie, dat zorgt er juist voor dat het in ieder geval druppels worden ipv enkel watermoleculen om een kern?
Ik geloof je meteen
de uitleg:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Regen_(neerslag)
Leuke vraag. Antwoord is inmiddels al gegeven.
Over die emmer. Als je die op een kilometer hoogte leeg zou gooien komt inhoud als losse druppels op de grond, vergelijkbaar met regen. Fysisch gezien kan een vallende (regen)druppel niet groter zijn dan 6mm (de krachten die op de solide watermassa werken worden dan gewoonweg te groot). Gooi je een emmer dus op grote hoogte leeg dan zal de inhoud uiteindelijk vanzelf als losse druppels op de grond terecht komen.
Je ziet die krachten al aan het werk als je een emmer vanaf bijvoorbeeld de 3e verdieping naar beneden gooit. Toch zul je voor losse druppels wat meer hoogte nodig hebben. Bij veel wind gebeurt het opsplitsen uiteraard wat eerder.