Een bolbliksem heeft een Duitse toeristenbus geraakt. Het voorval gebeurde in de Russische regio Kaliningrad. Geen van de 19 passagiers raakte gewond. De blikseminslag, welke maandag plaatsvond, werd gisteren gemeld door RIA Novosti. De bliksem werd omschreven alsof er een bliksemafleider werd geraakt. Vervolgens verspreidde de bliksem zich over de gehele bus. Klaarblijkelijk heeft de bliksem de accu van de bus geraakt, die na de inslag explodeerde. Drie banden zijn van de bus afgerukt. De gloednieuwe bus werd total loss verklaard. Een bolbliksem is een zeldzaam natuurfenomeen, waar weinig over bekend is.
©onweer-online
Bron: Accuweather
Nou... om dan zelf in de bus te zitten gaat mij wat ver
Zou dit een bolbliksem kunnen geweest zijn want ze sprak duidelijk over een kleine bol? | Gewijzigd: 12 augustus 2011, 12:49 uur, door joajoajo
Eerlijk gezegd heb ik zo wel mijn eigen theorie over bolbliksems en is het juist de kooi die ervoor zorgt dat het plasma van de bliksem wordt afgevangen en in stand wordt gehouden. Juist in een kooi van Faraday zou je volgens mij kans hebben op bolbliksems, maar de kans is groter dat je drie loterijen achter elkaar wint.
Maar goed, dit is mijn eigen volledig onwetenschappelijk onderbouwde theorie...
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
Maar goed, dit is mijn eigen volledig onwetenschappelijk onderbouwde theorie...
Maar als je wereldwijd kijkt, dan heb je veel meer mensen en is de kans dat het gebeurt weer iets groter.
Toch blijft het heel zeldzaam en daarom zijn er geen foto's van (dat of een bolbliksem is netvliesafdruk van de inslag van een gewone bliksem)
Sommige volgen geleiders en andere zweven vrij. De ene keer verdwijnt ie geruisloos, de andere keer met een knal.
Uit de startpost kan ik overigens niet opmaken dat er een bolbliksem is gezien.
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Archie...-springen.dhtml