Onweer
Donderdag na lange tijd opnieuw een potentieel gevaarlijk, ja zelfs zeer gevaarlijke situatie voor zware onweersverschijnselen. Synoptisch liggen we aan de voorzijde van een initieel verscherpende langgolvige trog (over Engeland). Aan de grond passeert in loop van de namiddag en avond de kern van een thermische depressie, allicht ergens langs de kust van zuidwest naar noordoost. Tijdelijk aanvoer van warme en zeer vochtige lucht (Tw 850 hPa loopt op tot ongeveer 17°C. De schering van zowel snelheid als richting is matig tot best stevig te noemen. Bij de snelheid ligt ze tussen grond en 3km (LLS) rond de 25 kt, die van grond tot 6 km (DLS) rond de 40 kt. In richting zien we in de namiddag de heliciteit grond-3 km (SREH) over het westen oplopen tot >300 m²/s² over het centrum rond 150-200 m²/s², over het oosten 100-150 m²/s². De SBCAPE zou het hoogst worden over het centrum en oosten met waarden rond de 2000-2500 J/kg, over het westen ergens 1000-1500 J/kg. Combi CAPE en schering (EHI) maakt dat in feite gans het het land min of meer een gelijkwaardige kans maakt op supercellen met alles erop en aan, dus inclusief hoos, grote hagel en (zeer) zware windstoten. De Fawbush-Miller methode voor grote hagel berekent zonder rekening te houden met het vrij hoge vriesniveau stenen met doorsnede tot 4 à5 cm, met afsmelting ook nog altijd 1,5 tot 2 cm. De Ivens methode convectieve winden geeft als richtgetal 45kt.
Dat alles lijkt dan ook nog eens te zullen passeren op het warmst van de dag namelijk ergens tussen namiddag en avond waarbij de buientoppen kunnen oplopen tot >12km. Mijns inziens een potentieel zeer gevaarlijk situatie waarin dynamiek en thermiek voor een keer samen in de hand gaan en mogelijks tot een (ongezien) spektakel van supercellen kunnen leiden, en dus zonder meer één van de hoogtepunten voor de onweersliefhebber van dit seizoen. Hoogste waarschuwingsgraad van kracht met grote kans op lokaal zware onweersverschijnselen (wind en hagelschade) met geïsoleerd zelfs de mogelijkheid op de vorming van een tornado.
.... verhaal Skystef.be
8| Nou als ik ergens in zou moeten geloven dan kies ik voor hem
en nu weer kans op supercel? blegh. Vrij vragen en na het noorden verkassen haha...
't is dat ik Hengelo nie zo zie zitten, anders wilde ik wel ruilen
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Als jij net zo hard hoopt als ik dan hebben we misschien wel geluk
Ik hoop natuurlijk anders.... wij snakken naar een lekker onweersbuitje...
Als het ergens qua onweersactiviteit slecht is, dan is het de westelijke kant van nederland wel, maar mijn vraag is ofdat ook wij rekening moeten houden met eventueel noodweer ????
iemand een idee ??? (Jan) misschien al een indicatie hierover ???
T is maar voor een dagje;)
Je hoeft ook niks met hengelo,
aanschouw het gedonder het komt hier vaak genoeg lang/over.
en anders ma langs schoonfam in grunn.
"spontaan" ff een bezoekje brengen hihi.
niemand kan met zekerheid het antwoord geven;)
die antwoorden worden morgen beantwoord lieve mensen
Helemaal mee eens