Ik zie het niet echt, maar wie weet waait er nog wat mee vanuit het zuiden...
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
En ik weet niet of dit van enige betekenis is voor vooruitzichten en ook weet ik niet wat voor een verschijnsel is, het zijn allemaal kleine bolletjes wolken. : (zie foto hieronder, niet al te goede lens maar het is genomen met mijn videocamera)
| Gewijzigd: 17 augustus 2011, 19:26 uur, door MullieBliksem
En ik weet niet of dit van enige betekenis is voor vooruitzichten en ook weet ik niet wat voor een verschijnsel is, het zijn allemaal kleine bolletjes wolken. : (zie foto hieronder, niet al te goede lens maar het is genomen met mijn videocamera)
Zijn dat niet gewoon schapenwolkjes, heb ook weleens gehoord dat dit op onweer binnen 24 uur kan duiden (KAN) maar weet ook niet of dat echt zo is...
Schapenwolkjes (Technische benaming weet ik niet)
Altocumulus Castellanus als ik het goed heb. Voorbode van onweer. Vooral als je ze in de ochtend ziet en ze daarna verdwijnen.
TaL
Onweersdagen 2014: 15
Onweersdagen 2015: 4 (Geen één keer goed onweer helaas)
Onweersdagen 2016: 9 (6x matig, 3x zwaar)
Onweersdagen 2017: 4 (3x licht, 1x matig)
Onweersdagen 2018: 2
Rolwolken/shelfclouds: 3
23-07-2013: dag om nooit meer te vergeten
23-06-2016: Blikseminslag om nooit te vergeten
TaL
Ik zag ze vanmorgenvroeg, onderweg naar mn werk
De Uitvoer schuift ernstig in de locatie van de neerslag. De frontale zone activeert in de loop van de nacht en ochtend wel wat, maar meer dan wat lichte regen levert dat niet op. De grote activering treedt boven de Noordzee op. De convectie bij het thermische laag schuift ernstig. Zwaartepunt (alleen geforceerde convectie) ligt nu van Zeeland naar Groningen. In het zuidoosten zien we de hoogste CAPE-waardes. (1000-1500J/Kg). Verder is er ook duidelijke windschering aanwezig. De kans op georganiseerde buien is dan ook vrij groot, waarbij er kans is op vorming van supercells. Opvallend is dat er zowel in de Hir12 als EC06 Uitvoer boven het ZO nauwelijks neerslag wordt geproduceerd, alleen boven de Ardennen. Kennelijk wordt het niet warm genoeg in het thermisch laag en is enige forcering (opglijding over de wat koudere lucht aan de grond) nodig, zodat in de Uitvoer de meeste convectie ten NO van het laag ontstaat. Toch gaan we er van uit dat er in het ZO enkele buien ontstaan. Kans op onweer is in de ZO-helft 60-85%. Kans op 100 ontladingen/5 min in het gebied is nu niet meer dan 10%
Aan de voorzijde van een thermisch laag, dat zich van Frankrijk naar ons land verplaatst, laat donderdag de zon zich enige tijd zien. Dat is met name in het zuidoosten het geval. Boven het westen en noorden hangen over het algemeen meer wolken.
In de loop van de dag ontstaan, hoofdzakelijk in het zuiden en oosten, buien. Deze kunnen van onweer vergezeld gaan. Er bestaat een reële kans dat het onweer heftig gaat zijn: wellicht komt het donderdagavond en in de nacht naar vijdag tot georganiseerd grootschalig (zwaar) onweer met windstoten en veel regen.
TaL
Huh, dat is toch dit http://nl.wikipedia.org/wiki/Altocumulus_castellanus
Die wolken op de foto staan helemaal los van elkaar, castellanus zit toch aan elkaar vast, als kantelen
Aan de voorzijde van een thermisch laag, dat zich van Frankrijk naar ons land verplaatst, laat donderdag de zon zich enige tijd zien. Dat is met name in het zuidoosten het geval. Boven het westen en noorden hangen over het algemeen meer wolken.
In de loop van de dag ontstaan, hoofdzakelijk in het zuiden en oosten, buien. Deze kunnen van onweer vergezeld gaan. Er bestaat een reële kans dat het onweer heftig gaat zijn: wellicht komt het donderdagavond en in de nacht naar vijdag tot georganiseerd grootschalig (zwaar) onweer met windstoten en veel regen.
Cool, dat klinkt helemaal niet verkeet JV
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Altocumulus stratiformis perlucidus
wat jij bedoelt is ac 'floccus', wat dit toch niet is. De rafelige basis en/of virga ontbreken. | Gewijzigd: 17 augustus 2011, 20:39 uur, door Verwijderde_gebruiker_01