Vreemde zaak weer dat Guidance. Omdat het zuidoosten van het land de hoogste CAPE heeft is daar meeste kans op veel ontladingen, erg kromme zin vind ik persoonlijk
dat is dus nou net wat ik ook bedoel het is onvoorspelbaar
ONTOPIC: laten we maar weer verder met deze topic gaan
het ging mij er slechts omd at jan ervan weet dat mensen zich er aan kunnen irriteren
kansen voor onweer zien er goed uit camera's op de oplader en maar donderdag richting oost overijsel gaan video's/foto's volgen | Gewijzigd: 17 augustus 2011, 17:56 uur, door NitroGenetics
Maar de meeste KANS is momenteel nog steeds zuidoosten dus.
Ben al blij dat het me wat benzine spaart, ipv de vorige keer helemaal naar Breda en Den Bosch.
Volgens mij zeggen ze dat niet om eerlijk te zijn. Ik begrijp hier uit dat er in het zuidoosten een kans is van 40% - 50% dat er veel ontladingen zullen zijn, en dat er daar een hoge CAPE verwacht word. Dus het verband tussen de CAPE en de kans op hoge bliksemactiviteit kon ik hier niet uit halen. Sorry Jan;)
http://www.weer.nl/weer-in-het-nieuws/weer...rm_en_koud.html
Als ik dan even de kaartjes bekijk uit het artikel, dan ken je concluderen dat alles ten zuiden van de lijn Noordwijk- Amsterdam-Lelystad-Emmen toch enige onweersbuien kunnen gaan verwachten.
'Grote verschillen
Hoewel we vandaag en de komende dagen met een aflandige wind (een wind die vanaf het land naar zee waait) te maken hebben, zien we echter toch grote verschillen. Een lagedrukgebied boven Noordwest-Frankrijk schuift de komende 48 uur geleidelijk onze kant op en daar omheen steekt een zuidoostelijke wind op die warmte vanuit Centraal- en Zuid-Europa het land in blaast. Boven ons land botst deze echter op de minder warme lucht vanuit het noorden en precies daar wordt het duel de komende dagen uitgevochten. Dit is de komende dagen dus de reden van de grote temperatuurverschillen.'
Dit kaartje geeft dat mooi weer:
http://www.weer.nl/typo3temp/pics/c3e17a112b.png
wat wil je hier mee gaan zeggen..komt er onweer op gaat ie deze kant op etc....anders mooi laten waaiennnn
nou jan,omdat ik dat achteraf vaak geconstateerd heb in het verleden.heel simpel.daarom roep ik dat.
en dat onweerkaartjes van WEERDIRECT voor donderdag,daar op zie je staan dat zowat het hele land dezelfde kansen heeft van 60-70%.
die maken die kaartjes toch ook aan de hand van die modellen?
maar dan komen noodweercentrale en weerdirect toch niet overeen??!
leg mij dat dan uit ajb,want ik snap dat dan niet!
ONTOPIC: laten we maar weer verder met deze topic gaan
het ging mij er slechts omd at jan ervan weet dat mensen zich er aan kunnen irriteren
kansen voor onweer zien er goed uit camera's op de oplader en maar donderdag richting oost overijsel gaan video's/foto's volgen
Ja moest mijn mening ook ff kwijt.
Maar goed misschien gaat het nu wel los in het westen ipv in het zuidoosten waar het verwacht word
en dat onweerkaartjes van WEERDIRECT voor donderdag,daar op zie je staan dat zowat het hele land dezelfde kansen heeft van 60-70%.
die maken die kaartjes toch ook aan de hand van die modellen?
maar dan komen noodweercentrale en weerdirect toch niet overeen??!
leg mij dat dan uit ajb,want ik snap dat dan niet!
Noodweercentrale is gebaseerd op UKMO.
De kaartjes van weerdirect op o.a. (weet niet zeker!(maar volgens mij wel )) GFS en HIRLAM.
Word het hier en daar een enkel onweersbuitje met een paar klapjes of is er echt wat te verwachten ?
Gek word je van dat verwarrende geouwehoer van iedereen ..
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Word het hier en daar een enkel onweersbuitje met een paar klapjes of is er echt wat te verwachten ?
inderdaad , het weer is onzeker maar de berichten hier ook,
Ik weet het niet meer, maarja ik werk morgen toch van 5 - 8 dus zal er wel niets mee te maken hebben
Ik denk dat je het verkeerd interpreteert, het zijn twee verschillende zinnen en er wordt geen verband gesuggereerd. Op zich is de kans van 40/50 % op die 100 ontladingen per 5 minuten wel goed nieuws, al heb ik dat liever wat over de hogere regio's.
Denk alleen het Oosten van Brabant het Westen waar ik woon zal het niet veel worden ben ik bang...
Ik weet het niet meer, maarja ik werk morgen toch van 5 - 8 dus zal er wel niets mee te maken hebben
Je moet natuurlijk ook niet alle berichten 'geloven', maar proberen het kaf van het koren te scheiden. Tevens is het niet gek dat er berichten zijn die veranderen aangezien er meerdere modellen worden besproken en tevens nieuwe runs met nieuwe berekeningen en info beschikbaar komen. Dat is dan ook het doel van dit soort topics, het bespreken van al die info... Het is derhalve geen lotto, waar je kan intekenen op een bepaalde uitslag.
| Gewijzigd: 17 augustus 2011, 18:48 uur, door Tyshane
Ik woon zelf in NH en de 28e heb ik geen onweer gezien, maar omgeving Alkmaar kreeg dacht ik de volle laag. Dat is zeggen en schrijven mssn 25km doorsnee verderop.
Maar goed, ik hou deze site wel in de gaten, want 9 van de 10x zit men juist en ben drukkies met het inpakken van me vakantiespullen om richting de 32 graden te vertrekken
Gaat er ook om dat mensen continue discussieeren over een zinnetje en dat 10 x achter elkaar..
tuurlijk je moet het hebben over de nieuwe kaarten maar om nou elkaar steeds af te blaffen op hun eigen mening vind ik overbodig.
Donderdag 18 augustus
Later stevige onweersbuien. Een zeer warme dag met in het zuiden en oosten temperaturen van 25 tot 27 graden. Elders 21 tot 25 graden. Een meest matige oost tot noordoostenwind. Later in de middag en avond vanuit het zuiden en zuidwesten soms stevige onweersbuien met kans op windstoten, hagel en soms wateroverlast.
Citaat van Roxiejh, woensdag 17 augustus 2011, 19:01 uur Gaat er ook om dat mensen continue discussieeren over een zinnetje en dat 10 x achter elkaar..
tuurlijk je moet het hebben over de nieuwe kaarten maar om nou elkaar steeds af te blaffen op hun eigen mening vind ik overbodig.
Helemaal mee eens...
| Gewijzigd: 17 augustus 2011, 19:06 uur, door Tyshane
volgens mij was ie niet echt verwacht!
EDIT: kunnen we ook ff ergens anders negatief doen..... (voor sommigen)
scheelt mods zo meteen een heleboel werk | Gewijzigd: 17 augustus 2011, 19:23 uur, door gerard van den brink