Inderdaad!
---
Donderdagochtend is de zon volop te zien, maar in de middag neemt de bewolking van het zuiden uit geleidelijk toe. Aan het einde van de middag en in de avond kan er in het zuiden een enkele regen- of onweersbui vallen. de maximumtemperatuur ligt tussen de 19 graden op de Wadden tot 26 graden in het zuidoosten. De wind is oostelijk, zwak, in het noordwestelijk kustgebied matig, 4 Bft. Donderdagavond wordt de wind zwak en veranderlijk.
(Bron: KNMI)
Ik zie dat ik ongeveer het beste bij Enschede kan zijn
Goeie zaak! Denk dat je die kant op goede kans maakt gezien bovenstaande kaartjes!
Het is me de vorige keer ook goed gelukt een dag van te voren!
Kijk me chaseverslag maar (linkje onder dit bericht)
Ik zei gister ook al dat ZuidOosten mij het beste leek | Gewijzigd: 17 augustus 2011, 02:48 uur, door dv_chaser
Ik zie het nÃÂet zo zitten voor morgen; thermisch laag lijkt me te ver oostelijk af te zwaaien voor 't grootste deel van 't land. Ik hoop dat ik het mis heb en het niet enkel bij 't zuidoosten blijft, maar ik zet nu liever m'n geld in op maandag.
ECMWF:
GFS:
De lokatie is vrijwel gelijk, GFS geeft wat hogere waarden. Als je de Tsfc en T500 naast elkaar legt zijn die ook in grote lijnen gelijk, het verschil zit hem in de dauwpunten die in GFS een paar graden hoger liggen.
Ook qua positie van het laag (en het windveld daaromheen) en de opmars van de hoge Equivalente Potentiele Temperaturen op 850mb zijn GFS en ECMWF het momenteel met elkaar eens.
Op basis van deze kaarten zal het zwaartepunt van de buien boven het zuid oosten liggen.
Later in de avond trekt de (dan wat minder onstabiele) lucht nog wel wat noordwaarts, dus ook daar moet zeker rekening gehouden worden met onweersbuien.
Daniel
Hoe vaak is het al geroepen van het zuidoosten? En hoeveel keer is er daadwerkelijk iets van berekenis gevallen
In de waarnemingen begitn het laag zich nu (8z = 10 uur) af te tekenen in Zuid Frankrijk (kaart: Estofex, blauw geklieder: ik)
Daniel
Daar heb je een punt. Ik blijf gewoon goede hoop houden, maar ga nergens vanuit, dan is de teleurstelling als er niks zou komen ook niet groot.
Ik weet het niet zeker maar het lijkt mij van niet. Dauwpunt staat in relatie tot de Tact en de Luchtvochtigheid en lifted geeft aan hoeveel het luchtje deeltje qua temp. afwijkt van de omgeving op 500 HPA. Dauwpunten lijken mij daar opzich niet zo heel veel mee te maken te hebben. Wellicht dat het wel van invloed is op de CAPE. Dit omdat dit aangeeft hoeveel energie een luchtdeeltje meekrijgt. en vochtige lucht kan mijn inziens meer energie meedragen dan droge lucht.
Dit is tenminste wat ik ervan denk. Misschien iemand met een aanvulling?
Dit is tenminste wat ik ervan denk. Misschien iemand met een aanvulling?
De mega hoge dauwpunten van GFS hebben alleen betrekking tot de Cape waarden. Daarom zijn de Cape waarden ook zo balachelijk hoog. In vergelijking met EC zijn de Cape waarden wat aan de hoge kant. Maar je kan er vanuit gaan dat als EC ook zeer hoge Cape waarden aangeeft dat het wel goed is, EC berekent de dauwpunten namelijk wel reeël. GFS spreekt over een dauwpunt van 24 graden, dat is zo goed als onmogelijk in Nederland. Volgens mij was 28 juni een dauwpunt van 20 of 21 graden, dat is het absolute max in Nederland dacht ik. De LI heeft hier dus naar mijn idee weinig last van. Zo bestaat het ook af en toe dat de Cape waarden slechts 100 kj zijn en een LI van -3 of -4 is. Dat presenteerde GFS 2 weken terug.
Overigens denk ik dat er morgen best wel eens een onweersbuitje kan vallen in vrijwel heel het land m.u.v. het uiterste noorden. Hangt ook een beetje van de wind sprong af, want als die te snel zal het westen goed mis grijpen.
Voorlopig, op basis van de laatste GFS run denk ik dit: | Gewijzigd: 17 augustus 2011, 13:07 uur, door Ricootje