Wij willen wel chasen, allleen moet het een beetje rond 18.00 uur zijn, dan zouden we eventueel nog wel richting het zuiden/zuidoosten gaan.
Kan uit de kaarten nog niet goed uitlezen wat de VERWACHTING ongeveer is rond welke tijd.
@Jan, hoezo slik bij die Significant Tornado Parameter, had op de link geklikt van Uitleg waardes dynamische kant van onweer , maar kon er niet veel wijzer uit worden | Gewijzigd: 16 augustus 2011, 01:56 uur, door dv_chaser
Maar goed, donderdagmorgen moet het toch nog wel even droog blijven tot een uurtje of 1 's middags. Moet dan namelijk post bezorgen. Is wel zo prettig, droog weer.
Vanaf 1 uur mag het los gaan en lekker knallen!
Ben benieuwd hoe Twente en dan vooral Rijssen mag genieten van knetterend weer!
P.S. die kaarten die robert heeft gepost dan staat er boven in, valid Thu 18AUG (dat snap ik) 18Z, betekent dat 18:00 uur? Ook staat er Wind 10m (m/s) en de legenda loopt van 0 tot 34
Is er iemand die mij dit kan uitleggen, of iig of er ergens een uitleg staat van deze kaarten, die met cape snap ik nu wel (nou ja, bij een hele hoge cape heb je meer onstabiliteit en dus meer kans op onweer)
bij voorbaat dank
P.S. die kaarten die robert heeft gepost dan staat er boven in, valid Thu 18AUG (dat snap ik) 18Z, betekent dat 18:00 uur? Ook staat er Wind 10m (m/s) en de legenda loopt van 0 tot 34
Is er iemand die mij dit kan uitleggen, of iig of er ergens een uitleg staat van deze kaarten, die met cape snap ik nu wel (nou ja, bij een hele hoge cape heb je meer onstabiliteit en dus meer kans op onweer)
bij voorbaat dank
18Z betekent 20:00 uur.
Kaarten zien er mooi uit vooral voor maandag.
Onweersdagen 2014: 24
Onweersdagen 2015: 9
Onweersdagen 2016: 10
Onweersdagen 2017: 7
bij voorbaat dank
Hier staat wat uitgelegd over hoe het onweer een beetje in mekaar zit (beetje slecht verwoord maar ja ). Ook kun je hier eens kijken
Je hoort de weerdiensten wel vaker tot op het laatste moment zwijgen en dan gaan ze het pas onweer hebben (nog wel voorzichtig). Ook was er tijdens 28 juni wat meer zekerheid. Nu is het nog heel even afwachten hoe het precies gaat uitpakken. Maar de kaarten zien er toch goed uit voor een paar flinke buien.
In onze tijdzone moet je bij bv 18Z 2 uur optellen tijdens de zomertijd en een uur tijdens de wintertijd.
10 m/s is 36 km/h (x3,6) dat komt ongeveer neer op windkracht 5, maar dit is wel op 1,5 km hoogte. | Gewijzigd: 16 augustus 2011, 09:40 uur, door onno333
ik snap dus niet echt veel van die kaarten. Als deze kaarten er zo mooi uit zien, waarom hebben weatheronline, weeronline, weer.nl etc het dan niet over die onweersbuien? ja kans op een onweersbui, op 28 juni stond dat al een week aangekondigd op alle weersites dat het ging onweren, nu 2 dagen voor tijd zie ik nog niks staan.. Staat er nu wel of niet wat te gebeuren.
Volgens mij zijn de weerdiensten wat voorzichtig omdat ze toen bijna 2 jaar geleden een zwaar weeralarm hadden afgegeven terwijl het uiteindelijk erg meeviel. Dat was toen op die hele warme augustusdag. de 20e geloof ik? (wie helpt me?) na deze 'blunder' hebben ze het weeralarmsysteem ook aangepast..
Daarvoor waren ze ook al voorzichtig hoor . Ik kan me die dag nog zwakjes herinneren (speelde zich hier niet af) maar volgens mij was het wel een blunder ja.
Maar de situatie is wel apart en niet alle modellen zijn het met elkaar eens. En met de straalstroom die het lagedrukgebiedje zomaar een slinger 80 kilometer westelijker kan geven, of oostelijker, valt er nog niet zo heel veel zinnigs over te zeggen zo te zien. Voorlopig hou ik mijn adem nog niet in....
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
Het gebeurd gewoon te vaak dat het op het laatst uitdraait op niets omdat onweer gewoon van vele factoren afhankelijk is.
dit is nou ook de reden dat wij hier ons vermaken op dit forum door er over te praten en te discussiëren.
maar goed. het is nog even afwachten.
gr marieke
Het is vandaag de 16de eh
maar goed. het is nog even afwachten.
gr marieke
Vanmiddag met de zon wordt het 22 ongeveer, morgen kan de 25 al gehaald worden.
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Je hoort de weerdiensten wel vaker tot op het laatste moment zwijgen en dan gaan ze het pas onweer hebben (nog wel voorzichtig). Ook was er tijdens 28 juni wat meer zekerheid. Nu is het nog heel even afwachten hoe het precies gaat uitpakken. Maar de kaarten zien er toch goed uit voor een paar flinke buien.
In onze tijdzone moet je bij bv 18Z 2 uur optellen tijdens de zomertijd en een uur tijdens de wintertijd.
10 m/s is 36 km/h (x3,6) dat komt ongeveer neer op windkracht 5, maar dit is wel op 1,5 km hoogte.
hartstikke bedankt voor de links!! staat ook gelijk de Theta uitgelegd
Het gebied is iets meer Noordelijker geschoven na mijn mening.
STP 15Z (17.00u):
STP 18Z (20.00u):
SRH laat toch wel redelijke kansen zien op supercellen in het zuidelijk deel van Nederland
SRH 15Z (17.00u):
SRH 18Z (20.00u):
1-8 km Deep Layer Shear 15Z (17.00u):
1-8 km Deep Layer Shear 18Z (20.00u):
| Gewijzigd: 16 augustus 2011, 10:50 uur, door Tricker
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
28 juni zou het zwaartepunt ook in het westen liggen
Maar stel dat het nu wel zou uitkomen
Wel na 16u aub Moeder Natuur | Gewijzigd: 16 augustus 2011, 12:00 uur, door weerfreak