Ze zijn extremer als 28 juni!!
Ik keek al sinds 28 juni op dit forum vanwege het aangekondigde onweer van die dag (dat bij ons trouwens niets meer was dan een dreigende lucht en een paar druppels regen. Altijd gaan de buien via Tholen of Bergen op Zoom en als er al eens een bui frontaal dreigt te botsen verdampt hij zodra hij ook maar een milimeter over de grens tussen Flupland en Tholen heen gaat of nog erger: de bui gaat gewoon met een boog om ons dorp heen om vervolgens vlak achter ons dorp leeg te regenen. Buienlijnen zijn ook al zo eigenaardig: precies voor ons dorp komt er een gat in de lijn dat zich vervolgens weer sluit als de buienlijn gepasseerd is.)
Maar wat ik wilde laten zien is wat een paar anderen met andere kaarten ook al aangetoond hebben: windshear.
Op 10 m hoogte waait de wind uit het noordoosten maar op 1,5 km waait er een zuidwestelijke wind. Hoger in de atmosfeer waait de wind steeds harder en op 10 km hoogte is er een redelijk sterke straalstroom. GFS en ECMWF laten dit allebei zien.
een paar kaarten:
GFS
ECMWF
Ten zuiden van ons eiland zit er wel een stokje dwars, te zien op de volgende kaart:
Het duurt nog wel een paar dagen maar ik geniet al volop van de voorpret
Robert
Hecht niet te veel waarde aan die ene run. De vorige runs waren ook beter voor het noorden dus dat zal straks wel weer veranderen.
Welkom Robert.
Allereerst een opmerking .... De buien gaan dus gewoon echt nooit over Tholen. We hebben welgeteld 1 onweersdag hier.
Ik begrijp precies wat jij bedoel met buien die recht voor je neus oplossen of achter je reet leeg regenen. Dat fenomeen heb ik hier dus ook, en nu zitten we niet ver van elkaar dus misschien heeft het wel iets met de eilanden en water te maken.
Ik kan me er goed aan storen iedergeval.
Maar hopelijk krijgen wij nu de jackpot. | Gewijzigd: 16 augustus 2011, 00:20 uur, door svanweenen