als dat laagje iets westelijker over zou trekken betekend het dan dat de onstabiliteit ook wat meer westelijk op zou schuiven?
Edit : stomme vraag .... Natuurlijk, want aan de oostzijde bevindt zich de warmste lucht ( Z wind) | Gewijzigd: 15 augustus 2011, 01:10 uur, door Poider
zeker, tot nu toe lijkt (bijna) alles te oostelijk te liggen voor ons, maar het is nog niet zo ver
Marcel
Synoptische ontwikkeling
De gehele periode hebben we te maken met een meanderende westelijke stroming. Maandag passeert hierin een mobiele rug. Dinsdag trekt een zwak frontaal systeem van west naar oost over het land. Woensdag passeert weer een zwakke rug, waarna de stroming tijdelijk zuidwestelijk wordt aan de oostflank van een hoogtetrog op de Oceaan die oostwaarts trekt. Donderdag trekt een thermisch laag over ons land noordoostwaarts. Hierna volgt vrijdag een volgende mobiele rug. Zondagnacht passeert dan weer een volgend frontaal systeem van een laag bij Schotland. Hierna wordt de stroming hoogtestroming zuidwestelijk. Aan de grond is er bij ons dan vrijwel geen gradiënt.
Modelbeoordeling en onzekerheden
Grootschalig is de Uitvoer vrij consistent. De timing en amplitude van de lange golven schuift nogal tussen de Uitvoer van de opeenvolgende runs. Donderdag is er bij het thermisch laag een kleine kans op sterke convectie. Dit is uiteraard afhankelijk van de koers. Wanneer het laag ten oosten van het land langs trekt is de convectie voornamelijk vanaf hogere niveaus. Vooralsnog is het aantal Leden met een neerslag van meer dan 10 mm of een CAPE van meer dan 1000 J/Kg ongeveer 15%. Na het weekeinde van 20 aug zien we in de meeste Leden een uitgesproken hoogtetrog waarvan de lengtepositie van de as verschilt tussen 30 WL en 10 OL.
Wederom een laagje vanuit het zuiden. Met aan de warme oostzijde hele warme lucht met convectie vanaf de grond, dát zijn icm de verwachte shear de buien waar het dan om gaat. Aan de westzijde een frissere noordwester en alleen af en toe regen met mogelijk een embedded Cb geïnitieerd op middelbaar niveau (daar is iets als SRH niet of minder van belang).
Exacte positie van het laagje gaat voor NL van ongekend belang zijn. Mocht de kern westelijker trekken dan in de huidige 00Z run van GFS (het zal nog wel even schuiven) dan komt niet alleen het zuidoosten van het land in de warmte 'tong' terecht.
Als westerling heb ik het nooit op dit soort situaties. Het gaat soms letterlijk om 100-200km en 9 van de 10 keer pakt het in deze slecht uit en gebeurt alles verder oostelijk. Aan een (onweers)bui vanaf middelbaar niveau heb je niet gek veel als het om randverschijnselen nabij een lage wolkenbasis gaat. Maargoed, even afwachten nog . | Gewijzigd: 15 augustus 2011, 10:42 uur, door marsel
Vind dat we maar grote pech hebben gehad hier dit jaar!
het is maar net aan welke kant je van het midden zat!
de meeste plekken het oostelijk deel van het midden hebben best redelijk wat onweersdagen (veel t.o.v de gematigde zomer!)
kijk maar onderaan mijn bericht *hint*
Maar er kan natuurlijk nog veeel meer bij!
EDIT: oeps, heb hem al een poos niet bijgewerkt = FAIL!!
EDIT II: reeds bijgewerkt! | Gewijzigd: 15 augustus 2011, 12:31 uur, door gerard van den brink
Hoop op veel explosiviteit in de atmosfeer omdat die datum mijn vakantie begint en we nog weinig onweer hebben gehad.
Ik wacht de kaarten rustig af al zegt mijn gevoel dat het mischien wel tegen kan vallen, maar kaarten zijn er om te veranderen.
Lijkt wel op 2 jaar geleden, toen was er een weeralarm en gingen de campings een paar uur eerder open. Viel uiteindelijk nog wel mee, wel wat onweer en flinke plensbuien. Aan de andere kant, als iedereen toen nog voor de poort had gestaan waren er vast wel mensen onderkoeld geraakt.
Wordt wel een lastige keuze... chasen of op tijd naar Lowlands, wie weet is het wel te combineren... met een auto vol Lowlands spullen chasen
Daniel