Ongetwijfeld zullen velen van ons zich nog de onweerssituatie van rond de 28 juni jl herinneren. Reeds meer dan 10 dagen van te voren werd deze situatie op het OO-forum besproken en uiteindelijk bleek dat de modellen deze ontwikkelingen toch heel goed te pakken hadden. Het werd onweerstechnisch een gedenkwaardige dag voor velen van ons.
Herhaling in de maak ?
Sinds enkele dagen zinnespelen de modellen op een soortgelijke ontwikkeling rond de 18 augustus. Het Canadese model GEM kwam hier sinds een dag of 5 geleden al mee op de proppen. Ook de laatste dagen zien we bij de diverse modellen steeds weer een luchtdrukverdeling terugkomen welke opnieuw zou kunnen resulteren in een klassieke "spanish-plume". Ook vandaag laten ECMWF en GFS een interessante ontwikkeling rond die dagen zien. Zonder nu meteen al te diep op de details te willen ingaan alvast wel een eerste aanzet van hetgeen rond de 18 augustus mogelijk is;
Spanisch-Plume
Uitgaande van een lagedrukgebied met kern ten zuidwesten van Ierland en een vlakke drukverdeling over de Golf van Biskaje en het Iberische Schiereiland zien we woensdag de 17e augustus overdag boven het het Iberische Schiereiland door convergentie een apart (thermisch) lagedrukgebied ontstaan. Dit lagedrukgebied, gevuld met erg warme en toenemend vochtige lucht trekt vervolgens naar het noorden en wordt vrijdag de 19de augustus voor de Nederlandse kust berekend. Geheel afhankelijk van de juiste koers en timing zou dit opnieuw tot een weerssituatie kunnen lijden zoals we die ook rond de 28 juni zagen.
Woensdagnacht 17-08, thermisch laag in de maak
Woensdagmiddag, laag trekt naar het noorden
Woensdagavond
Woensdagavond T850 hPa tot 20 °C
Sterk oplopende instabiliteit boven Frankrijk
De komende dagen zullen duidelijk moeten maken of het inderdaad weer tot een SP zal gaan komen. Al met al zou het een waardige afsluiting zijn van het onweerseizoen.
Ciao Johann | Gewijzigd: 9 augustus 2011, 00:21 uur, door Verwijderde_gebruiker_01
Ik kom de 19de thuis, hopelijk is het een dag te laat en kan ik alsnog mee genieten.
Maar het zou voor jullie wel super zijn als het uit gaat komen.
Maak maar veel filmpjes en foto's, dan kan ik er alsnog een beetje van gaan genieten
Onweersdagen: 7 april; 23 april; 25 april;
Ik denk dat we het ook wel verdient hebben na een dikke maand afzien
hier nog 2 mensjes die dat gaan doen!!!
Zou een heerlijke afsluiter zijn van het seizoen!
*edit: en over afsluiting seizoen: ik herrinner me nog vorig jaar september, volgens mij wa shet 2 of 3, superfel onweer! Dus kan nog erna ook gebeuren, ja toch? | Gewijzigd: 8 augustus 2011, 23:59 uur, door Janet1814
De 28ste juni schijnt het op sommige plaatsen inderdaad wat geonweerd te hebben.
Ik heb er hier in ieder geval weinig van gemerkt en dus ga ik mij dan ook geen illusies meer maken.
Ik zie het wel
Maar jullie natuurlijk wel alle dank voor al de moeite die jullie hierin stoppen.
De 28ste juni schijnt het op sommige plaatsen inderdaad wat geonweerd te hebben.
Ik heb er hier in ieder geval weinig van gemerkt en dus ga ik mij dan ook geen illusies meer maken.
Ik zie het wel
Maar jullie natuurlijk wel alle dank voor al de moeite die jullie hierin stoppen.
Wat geonweerd te hebben? in het oosten en midden ging het als hel!!!
Ook toen was dit ook al 10 dagen van te voren te zien op de kaarten. Dus niet onmogelijk
Ik zie het wel
Zolang je maar in de gaten houdt dat het om kansen gaat en niet om zekerheden dan is het volgen van de kansen al leuk vind ik. Uiteraard is het het allerleukst als het daadwerkelijk met heftig onweer eindigt, maar dat weten we pas achteraf. Tot die tijd genieten van het volgen van de informatie en de kaarten; wat gaat er gebeuren, waar gaat het heen. Ja leuk!
Als 17-19 al in de buurt komt dan ben ik dik tevreden.
Temps mogen ook wel omhoog van te voren
Ook toen was dit ook al 10 dagen van te voren te zien op de kaarten. Dus niet onmogelijk
Noord Holland-Noord ook... zelfs 2, in de nacht van 28 op 29 juni
Ik hoop met je mee
Ik hoop wel dat het op de 19e dan komt want ik heb 18 augustus mijn praktijkexamen brommer.
En een vraag: wat is een SP waar johann het over had?
Ik hoop wel dat het op de 19e dan komt want ik heb 18 augustus mijn praktijkexamen brommer.
En een vraag: wat is een SP waar johann het over had?
Spanish plume aka Spaanse pluim... Check -> http://sites.google.com/site/johannsmeteou.../spanisch-plume
Oke dan!
| Gewijzigd: 9 augustus 2011, 00:41 uur, door Tyshane