Nader onderzoek (google) wees uit dat het hier om Jupiter ging.
Ongelooflijk dat een planeet die zo ver staat zo helder is.
Hij zal waarschijnlijk momenteel in zijn baan om de zon dichter bij de aarde staan dan normaal.
Een paar (Nokia N8) foto's:
| Gewijzigd: 8 augustus 2011, 11:24 uur, door stef-c
Hij is altijd wel helder, maar jupiter beweegt zich weer naar oppositie, het punt waar zon, aarde en jupiter op een rechte lijn staan. Hij wordt dus steeds iets helderder, om na oppositie weer minder helder te worden. Tijdens oppositie is de afstand aarde-jupiter inderdaad het kleinst en is de planeet in een telesoop het best te bestuderen, omdat dan het schijfje ook het grootst is. Hij komt in oppositie in october. het is leuk om hem in de gaten te houden, hij komt steeds eerder op, en beweegt zich t.o.v. de sterren. | Gewijzigd: 8 augustus 2011, 14:32 uur, door Arends
Dan zal ik mijn telescoop eens uit de kast halen.
Schijnt dat je met een goede verrekijker de manen ook kan zien?
Wel leuk dit. Duurt nog even maar kan niet wachten tot Mars weer in de buurt komt.
Met een 20x60 is ook te zien dat jupiter een schijfje is, een statief is noodzakelijk.
Een 80 mm telescoopje van redelijke kwaliteit laat ook de 2 prominente equatoriale banden zien.
Nu heb ik ook nog en 180 mm, die laat de rode vlek en wat structuur in de banden zien.
Hiermee heb ik ook de gevolgen van een impact met een stuk ruimtesteen gezien.
Ook zou met dit instrument zichtbaar moeten zijn dat de maantjes een schijfje zijn i.p.v. puntvormige lichtbronnen, maar dat is mij nog niet gelukt.
(de voornoemde maten zijn de diameters van de objectieven).