***edit: hmmm, de indexcijfers voor onweer zien er toch wel gunstig uit (m.u.v. Cape)*** | Gewijzigd: 8 augustus 2011, 11:29 uur, door -Lorenzo-
Niet dat eht me gelukt was hoor... Begin die camera nu pas een beetje onder de knie te krijgen
Maar on-topic voor vandaag: Het is erg dreigend, de eerste regen is al gevallen. Of er nog onweer van gaat komen, geen idee. Ikzelf denk het voor hier niet, het is bitter koud namelijk voor zo vroeg in augustus. Het lijkt wel herfst... Maar toch is het voor ons genieten geblazen! Laat het maar stormen en regenen terwijl wij lekker droog en warm zitten xD
was dat rond half 1 ? want ik dacht dat ik toen wakker werdt van iets van gerommel...
Guidance modelbeoordeling voor Nederland, de Nederlandse kustwateren en de Noordzee, gebaseerd op de HIRLAM run van 00 UTC en de overige genoemde modellen en gidsen met bijbehorende runtijd.
Modellenbeoordeling.
SYNOPTISCHE SITUATIE:
Een lagedrukgebied boven de noordelijke Noordzee trekt cyclonaal zuidoost-oostwaarts. 500 hPa trog, met bijbehorende grondkern, ligt om 06 UTC boven Zeeland en trekt naar het noordoosten. Aan de voorzijde en bij de hoogtetrog bevinden zich diverse mesoschaal-systemen die over ons land trekken. Achter genoemde trog wordt de atmosfeer opbouw tijdelijk flink onstabiel (kou-advectie). Een occlusie behorend bij het laag op de Noordzee bereikt tegen het einde van de middag het noorden van het land en trekt naar het oosten. Er achter stroomt met een noordwestelijke stroming koelere onstabiel polaire lucht over ons land uit. Dinsdag wordt de stroming noordwestelijk en neemt de onstabiliteitsdiepte in de avond van het westen uit af op nadering van een zwakke rug.
MODELBEOORDELING:
De uitvoer is grootschalig consistent. Ten aanzien van de neerslag-verdeling zijn er verschillen, maar dat hebben we de afgelopen dagen vaker gezien. De situatie is complex, daarom een beetje het "worst case" scenario aanhouden. Drukdalingen voor het laag uit waren de gehele nacht al meer dan HiRLAM berekende, wat ook resulteert in een wat diepere kern van het laag (999 hPa om 06 UTC). Momenteel ligt het laagje in HIRLAM00 te oostelijk (05 UTC boven Zeeland). Actueel ligt het laag nog boven de zuidelijke Noordzee en naar verwachting bereikt het pas rond 07 UTC de kust en verlaat pas rond 12 UTC het oosten, dus een uur of 2 later. Voor de zeer korte termijn lijkt H11 dus aanmerkelijk beter.
WIND:
In de middag opnieuw ZW-W 6 langs de kust en later 7 in het noordelijke kustgebied. Uitschieters overdag en bij buien circa 10 kt boven de gemiddelde wind.
BEWOLKING:
In de loop van de nacht geclusterde Embd CB's met daaromheen gelaagde bewolking, trekt naar het noordoosten weg. Er achter meer geïsoleerde CB's Onweerskansen groot aanvankelijk in het noordwesten, later op de dag vooral in het zuidoosten. Ervaring van de afgelopen dagen is dat onweer ook ontstaat waar je het niet verwacht. Na 15z afnemende kansen. Bij de occlusie zowel TCu/Cb die hieronder voldoende hoogte (FL150-200) bereikt om actief te zijn waarbij inzaaiing dan voor activering zorgt, kans op onweer neemt dan van het noordwesten sterk af en ook de convectie-diepte door wat warmteadvectie op hoogte.
NEERSLAG:
Vannacht en maandagochtend neemt de buiigheid van het zuidwesten uit sterk toe, frequent buiig met vooral in het oosten onweer. Tegen de avond van het noordwesten opnieuw toenemende buiigheid. Hoeveelheden in de Hir- en EC Uitvoer tot dinsdag 00 UTC 10-30 mm. Omdat de buien langzaam trekken kan lokaal veel neerslag vallen. Morgen nog steeds buien (Cb's), maar toppen zijn lager en kans op onweer kleiner.
ZICHT:
Vannacht is de mistkans klein, polaire lucht, te veel wind..
TEMPERATUUR:
Weinig verschil tussen KTG en DMO, ziet er betrouwbaar uit. Vanmiddag van 16 graden in het Waddengebied tot 18 in het zuiden, maxima worden maar gedurende korte tijd tussen de buien door bereikt. Morgen nog iets frisser.
Paraaf meteoroloog: buscher
Uitgifte: 08/08/2011 07.23 uur LT.
Bron: Knmi
Hadden ze gister ook al niet uitgegeven. (Voor andere landen bijv.) Beetje raar, misschien zijn ze bij Estofex nog niet wakker . | Gewijzigd: 8 augustus 2011, 11:49 uur, door KingdomofSupercells
Inderdaad, gisteren stond er ook niets. Zal dus wel een andere reden hebben dan dat ze niets verwachtte.
Edit: 'iets' aangepast in 'niets'.
| Gewijzigd: 8 augustus 2011, 12:17 uur, door Tyshane
Ik betwijfel het of er nog buien gaan onstaan, zal wel leuk zijn maar ik zie er een beetje op tegen, vandaag moet ik weer werken dus laten we hopen dat ik daar wel wat zie. Ook staat er hier een sterke wind, de wolken racen over mijn huis wauw!
En dat terwijl alles perfect mee zat en de kaarten perfect waren!
Wel hebben we heerlijk kunnen genieten van weerlichten in de richting van Brabant, ondanks de bewolking.
Ik ben benieuwd wanneer we nu weer fiks onweer mee gaan maken, mijn 2 beste maatjes en ik denken eind Augustus.
Ook zagen de luchten er mooi uit hier gisteravond.
Hopelijk snel weer zo een dagje als 28 juni!
28/29 juni 2011
22/23 augustus 2011
26 augustus 2011
15 mei 2012
23 mei 2012