De weg naar het strand was al bijzonder genoeg. Er hingen lage mistflarden op een meter of drie boven de weg waardoor het leek alsof je in een tunnel reed.
Op het duin een donkere plek opgezocht met mooi uitzicht. Er was helemaal niets te zien qua poollicht, dus dan maar geprobeerd foto's te maken van auto's in de mist en van de sterren. Er waren veel vallende sterren te zien, dus de avond was sowieso al goed! Helaas geen echt bijzondere vallende sterren op de foto, wel hier en daar een streepje. Tijdens de eerste opname van 30 seconden vloog er een supermooie meteoriet precies door het beeld heen. Helaas had ik een foutje gemaakt met scherpstellen...
Toch mooie foto's, ook zonder al te duidelijke vallende sterren.
Op een gegeven moment viel het me op dat achter me boven zee de lucht lichter leek te worden. Camera omgedraaid en de eerste foto's geschoten.
Poollicht! Dat was altijd al een grote wens om op de foto te zetten.
In korte tijd werd het echter nog veel helderder, dat was het moment dat ik mensen ben gaan bellen en naar het strand gesleept heb...
Een slinger licht kwam van achter de horizon opzetten en waaierde uit en vervaagde hoe verder het zuidelijk kwam
Inmiddels waren mijn moeder (poollichtfanaat) en mijn vrouw ook aangekomen. Helaas was het in de tussentijd al een stuk minder geworden. Tijdens het wachten en hopen op een nieuwe uitbraak maar even de camera op de melkweg gericht.
Uiteindelijk viel het me op dat er ook wat licht in de branding was. Zeevonk! Daar heb ik ook nog foto's van geprobeerd te maken, maar dat was geen doen. Het waren alleen de achterste golven die licht gaven.
Maar wat een bijzondere avond! De bizarre mist, prachtige vallende sterren, noorderlicht en dan ook nog even een lichtende zee! Sowieso was het al heerlijk op het strand alleen al. Mooier dan dat wordt het niet....
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
Dat de meteoor niet op foto staat, wil ik je f waarde wel even weten ?
Enne Fanatic, kijk es goed in z'n profiel ....
Ik heb zelf ook vannacht nog gekeken, maar niets bijzonders kunnen aanschouwen, een deel was het helder en later werd het steeds meer bewolkt en als ik jouw verslag zo lees was het dus best wel kort te zien. Leuk dat er via jouw foto's dan toch nog even van te genieten valt! Dank!
Je had erg veel geluk dat de bewolking ontbrak. Meeste plekken in Nederland had van die dichtgetrokken Altocumuli.
Ik hoefde niet lang te kijken, het zat gewoon potdicht dus. | Gewijzigd: 6 augustus 2011, 11:44 uur, door Weershots
Bedankt voor het delen daarvan.
Zou er misschien vanavond nog wat te zien zijn??
Wie heeft een idee??
Wat ik me wel afvraag heb je een filter oid gebruikt?
Zie namelijk op een aantal foto's op foto 4 het duidelijkst,op het grote formaat in het midden allemaal cirkels?
Wat ik me wel afvraag heb je een filter oid gebruikt?
Zie namelijk op een aantal foto's op foto 4 het duidelijkst,op het grote formaat in het midden allemaal cirkels?
Ja, die cirkels zijn irritant, daar moet ik ook nog even van uitzoeken wat het is. Er zit wel een standaard UV filter voor, maar dat zou niet zoveel uit moeten maken volgens mij bij een digitale camera.
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!