Gezien ik weinig tijd heb en omdat ik van het weekend even lekker naar de camping ga "schrijf" ik twee topics. Morgen lijkt het niet zo zeer interessant te gaan worden, maar er is wel kans en dan met name voor het noordoosten (waar ik dan verblijf) en het oosten. Omdat de kans niet super is, moeten jullie het doen met de Guidance van het KNMI. Tevens wil ik jullie mededelen dat Johann morgen en een zondag het weerbericht op de frontpage schrijft, sommige zullen dat wel opgevallen zijn gisteren.
Een lagedrukgebied boven de noordelijke Noordzee trekt langzaam in noordelijke richting weg. Het bijbehorende slepende front ligt van West-Frankrijk richting de Ardennen. In het front zijn momenteel diverse stabiele golfjes aanwezig, waarvan er vanavond een over de Ardennen trekt. Een volgende, actievere golf in het front slaat zaterdagnacht en -ochtend verder uit door interactie met een vanaf de oceaan naderende 500 hPa-trog. Zaterdag overdag trekt de golf van zuid naar noord over het land, het westelijk deel ondervindt voornamelijk de PVA van de naderende hoogtetrog en trekt vooral over zee en mogelijk het westen; het oosten en noordoosten lijkt tijdelijk in de warme lucht terecht te komen aan de oostzijde van de golf. PVA gekoppeld aan de hoogtetrog zorgt er overigens ook voor dat er zaterdag boven de zuidelijke Noordzee een uitdiepend secundair lagedrukgebied ontstaat, dat eveneens langzaam noordwaarts trekt.
Ten aanzien van de ontwikkelingen voor zaterdag zijn er nog behoorlijk grote onzekerheden, later op zaterdag vooral voor de Noordzee van belang. HIRLAM laat bovengenoemd laagje Na +36 explosief uitdiepen (RaCy) onder de linker-uitgang van een intensieve jet-streak. Dit resulteert in een zeer krachtig windveld aan de zuid en westflank van het laagje. Overige modellen zijn hierin veel minder extreem. De onzekerheid boven Nederland zit hem vooral in de interactie van de hoogtetrog en de frontale zone. We zien we steeds de hoogste thetaw850-waarden van 15-16 boven het oosten en noordoosten van het land, met ook aan de grond waarschijnlijk de hoogste temperaturen. Tot +36 zijn de verschillen voor ons aandachtsgebied niet al te groot, sterker nog de synoptische [patronen komen behoorlijk goed overeen. We volgen HIRLAM06 tot +36, daarna HIRLAM00/EC00-scenario met wel de bijbehorende onzekerheden.
Cu, enigszins uitspreidend onder de inversie die rond 5000 vt aanwezig is. Instraling zorgt ervoor dat de meeste Cu-bewolking zich meer landinwaarts bevindt. In het zuidoosten vooral vanavond ook hogere bewolking van de golf. In de nacht naar zaterdag wisselend bewolkt, voornamelijk Ac/As. Komende nacht vooral in het N en NW opklaringen, ook HIRLAM geeft nu een duidelijke indicatie. Ook een gering signaal voor wat St, ook steeds in het noordwestelijk kustgebied. Zaterdag steeds meer convectieve bewolking, ontwikkeling van (verscholen) CB's, in het algemeen tot max FL200-250, maar een enkele kan FL350 halen afhankelijk van de temperatuur. De grootte kans op deze diepe convectie lijkt toch wel weggelegd voor het oosten en noordoosten. CAPE ligt daar in de klasse 500-1000 J/kg. In de loop van de middag van het zuidwesten uit stabiliserend.
Belangrijkste aandachtspunt voor zaterdag is de frontale neerslag en de convectieve component aan de oostzijde van de frontale golf in de warme lucht. Zwaartepunt van de dynamische neerslag gaat over de Noordzee en mogelijk het westen van Nederland, convectieve activiteit manifesteert zich voornamelijk in het oosten en noordoosten. HIRLAM06 komt daar met 15-25 mm, elders duidelijk minder. Dichter bij de lagedrukkern weer aanmerkelijk meer, 20-25 mm. EC00 is rustiger. Kans op onweer in INDECS alleen duidelijk in het zuidoosten, oosten en noordoosten, maar ook daar niet overtuigend (40-70%). Het hangt in situaties zoals deze sterk af van de te bereiken Tmax en convergentie onderin. Het profiel is in ieder geval flink potentieel onstabiel en bij 22-24 graden kunnen dan vrij gemakkelijk buien ontstaan. Bij buien lijkt onweer in het oosten waarschijnlijk en hagel niet uitgesloten.
Nou als ik kijk naar de 24 uurs en de 3 dagen verwachting word het pas vanaf een uur of 9 in de avond droog....mmm...Weet natuurlijk niet of dat klopt...maarjaa..
alleen westkust niet, en zuidelijk limburg ook niets.
Dit kaartje bedoel je zeker..... Kansen zijn wel iets uitgebreid.
Vannacht en morgen enigszins gelaagde bewolking met daartussen (verborgen) CB's met toppen mogelijk tot FL400. De progtemps laten zaterdagochtend al vrij snel een behoorlijk onstabiele opbouw zien, in de loop van de avond zien we in deze temps een stabilisering wanneer door het ruimen naar een westelijke richting van de wind onderin koelere lucht wordt aangevoerd. Daarna stabiliseert ook op hoogte de atmosfeer door warmte advectie. Dit beeld wordt bevestigd door de verticale doorsnedes. Indecs laat vooral voor de oostelijke provincies de hoogste onweers kansen zien, 60-90 %.
In de tweede helft van de ochtend nadert vanuit het zuiden het laag en neemt zowel de neerslag kans als intensiteit toe. Vooral in de middag en avond kunnen lokaal vrij grote hoeveelheden vallen (20-40 mm). Intensiteit, hoeveelheid en locatie zeer afhankelijk van het al dan niet uitdiepen van meerdere kerntjes, nowcasting absoluut noodzakelijk. Ukmo zit vrijwel op een lijn met Hirlam, ECHR laat de meeste neerslag boven de Noordzee en ook boven Duitsland vallen.
Nou deze keer vind ik het niet erg, mijn man is zondag jarig en wil morgen een barbeque houden daarvoor.
Laat het hier nog maar een paar weken mooi weer zijn, zodat de zee lekker kan opwarmen.
Krijgen wij ons portie in de herfst! | Gewijzigd: 5 augustus 2011, 20:58 uur, door astritos
2013: 3 onweersdagen
2014: 7 onweersdagen