Nee, helaas dat was een vliegtuig die ik niet daar weg kon jagen zeg maar:-)
ik heb wel al wat vroege perseiden gezien.
groeten
Peter
that sucks!
nouja heb gister wel een prachtig mooi neefje gekregen;) vandaar dat ik éven niet online ben geweest.
en zie meteen zoiets gemist haha!
prachtige foto's!
eilander! de jouwe komt vast op het rtl weer? die is zooo gaaf!
En knight dat de zon weer actief is...., natuurlijk nog niet zo actief als ze hoort te zijn
En kreeg een mailtje van zoon, in het midden van de nacht, over het poolicht.
Een uur met blote voeten buiten in het natte gras gestaan, maar niks gezien.
Wel veel vallende sterren.
Ook nog een keer om 4 uur gekeken. Ook niks.
De omstandigheden waren goed, vrij zicht, donker genoeg, maar helaas......
De impact van de deeltjes leek eerst te zwak te zijn, maar de snelheid van de deeltjes bleef stijgen en ook in de dichtheid zaten af en toe pieken. De Bz dook op een gegeven moment naar beneden waardoor er in mijn ogen een situatie ontstond die redelijk vergelijkbaar was met 6 april 2000.
Alhoewel er nog een paar gaten in wolken zaten was het na een blik op de satelliet wel duidelijk dat ik niet in het oosten kon blijven. Om 21.30 ben ik richting noord west gereden, uiteindelijk tussen Hasselt en Rouveen uitgekomen. Het was vrij donker daar en voor het grootste gedeelte helder.
Ik heb daar uiteindelijk 2 uur gestaan, maar geen poollicht gezien. Dat verbaasde me nogal, zeker toen ik een tweet kreeg van mijn automatische twitter client (@HeliosWatch) dat de Kp index 8 was. Ik kan me een paar situaties uit het verleden herinneren waarbij er dan gewoon echt duidelijk poollicht te zien was. Wel overigens 4 vallende sterren gezien, waarvan er een duidelijk een Perseide was.
Op de foto's die ik zondag zag zie ik het vrij laag aan de horizon zitten en ik vermoed dat ik het daarom niet heb kunnen zien. Er zat laag aan de horizon vrij veel wolkentroep en ook de lichtkoepel van Meppel zat in die hoek. Ik heb voor de zekerheid wel een hele serie foto's gemaakt, maar er is echt niks te zien.
Toch ben ik wel blij dat veel mensen het wel hebben kunnen zien en dat HeliosWatch goed werkt (zowel de flares als de storm werden goed en snel getweet, nu maar eens kijken of ik ook de aankomst van CME's kan detecteren).
Op naar de volgende uitbarsting
Daniel