In delen van West-Vlaanderen was er gisteravond een lichte aardbeving voelbaar. De beving had een kracht van 2,4 op de schaal van Richter. Het epicentrum lag ter hoogte van het dorpje Veldegem, tussen Brugge en Torhout.
De aardbeving werd geregistreerd door de afdeling Seismologie van de Koninklijke Sterrenwacht van België. Er kwamen ook getuigenissen binnen van mensen die om exact 20u37 ofwel een luide knal hoorden ofwel de aarde voelden beven in de regio rond Veldegem.
Het ging volgens de Sterrenwacht om een zwakke aardbeving, die geen schade heeft veroorzaakt. Dergelijke zachte bevingen komen jaarlijks enkele keren voor in België.
Het feit dat de aarde beeft in Veldegem, wil volgens de Sterrenwacht zeggen dat er een ondergrondse breuklijn in de aarde zit onder het gebied. Er zijn echter geen grote geologische breuklijnen onder West-Vlaanderen bekend.
De Koninklijke Sterrenwacht roept iedereen die iets van de aardbeving gevoeld of gehoord heeft, op om zijn bevindingen door te geven. Dat kan door een enquête in te vullen op de website van de Sterrenwacht. Tot nog toe zijn er al 21 verschillende meldingen binnen gekomen.
Bron: De Redactie
Onweersdagen: 0
Datum en tijd van oorsprong : 2011-08-02 18:37:08.64 U.T.
2011-08-02 20:37:08.64 Belgische tijd
Coördinaten van het epicentrum : 51.092° N 3.165° O
ONZEKERHEID : ± 2.0 km
Diepte van het hypocentrum : 6.4 km
ONZEKERHEID : ± 3.0 km
Magnitude : ML 2.4
Regio : VELDEGEM (BE)
Bron van de gegevens : ROB (Royal Observatory of Belgium)
Bron: Seismologie.be
Onweersdagen: 0
Rond die tijd voelde ik het onder me licht trillen en zei tegen mijn vriend .. hej een beving..
Dat was natuurlijk niet serieus maar wel toevallig en grappig om dit dan zo te lezen