Na geruime tijd dit forum gevolgd te hebben, ben ik van plan om me verder te gaan verdiepen in het weer. De aanschaf van een weerstation(netje) zal één van de stappen zijn.
Alvast nadenken over de locatie van zo'n station, kwam bij mij de volgende vraag op:
Als ik zo'n ding of boven op m'n huis zet, of in het open veld op een paal oid, gaat de opstelling dan niet als bliksem'afleider' werken?
Ik ben benieuwd...
Na geruime tijd dit forum gevolgd te hebben, ben ik van plan om me verder te gaan verdiepen in het weer. De aanschaf van een weerstation(netje) zal één van de stappen zijn.
Alvast nadenken over de locatie van zo'n station, kwam bij mij de volgende vraag op:
Als ik zo'n ding of boven op m'n huis zet, of in het open veld op een paal oid, gaat de opstelling dan niet als bliksem'afleider' werken?
Ik ben benieuwd...
Dit zou inderdaad kunnen gebeuren. Een ontlading bestaat uit verschillende stappen. Zo gaat een voorontlading (stepped leader) vanuit de wolk als een soort van verkenner richting het aardoppervlak. Op het moment dat deze leader enkele tientallen meters van het aardoppervlak zullen vanaf verschillende objecten zogenaamde streamers richting de leader 'uitgerold' worden. Wanner contact wordt gemaakt tussen beide is het circuit gesloten en kan de elektrische lading gaan lopen. Dat is moment waarop de ontlading zichtbaar wordt.
Vaak zie je de streamers vanaf de hoogste punten in de omgeving van de leader komen. Echter dit is niet altijd het geval. Bliksem slaat dan ook niet altijd op het hoogste punt in. Als je je weerstation als hoogste punt op een locatie zet zul je wellicht het risico op een inslag wat vergroten.
Maar vergeet niet dat de kans op een inslag nog steeds erg klein is hoor .
http://www.weerstationlosser.nl/historie/h...02001/page.html