Vandaag waren er eindelijk weer eens redelijke onweerskansen sinds een maand voor het oosten van Nederland. Deze maand heb ik pas 1 onweersbui mogen meemaken, en dat wel in juli. Ik was dus weer eens toe aan een mooie bui.
De dag begin nogal bewolkt en frisjes, maar in de middag brak alles open, warmde alles op en het werd zelfs even een beetje benauwd buiten. Op dit moment nog nietsvermoedend van de onweersbuien boven Duitsland.
Eindelijk gebeurde het dan. De buien boven Duitsland bleven maar groeien en de activiteit nam sterk toe. De buien trokken tergend langzaam richting de Betuwe. Na het bekijken van verschillende weerradars en kaarten ben ik even op pad gegaan om wat op te vangen van het naderende onweer. Om ongeveer 19:00 uur ben ik richting Driel gereden om een aambeeld en een fotogenieke uitstervende bui vast te leggen:
Nog nietsvermoedend van het komende onweerscomplex ben ik de bui gaan opwachten bij familie thuis. Even lekker koffie drinken, jullie weten ‘t wel. Om ongeveer 20:00 uur werden een aantal kleine wolkentopjes zichtbaar aan de horizon:
Gezien de radarbeelden dacht ik bij mezelf: is dit alles?! Ik had namelijk flinke cumili verwacht en/of een geweldig groot aambeeld. Later nam ik ook terug wat ik dacht. De wolken begonnen ineens flink op te bollen en een aambeeld was zich aan het vormen: twee nieuwe onweerscellen ontstonden recht voor mijn neus bleek achteraf. Niet veel later ben ik maar eens op mijn scooter gestapt om voor de buien uit te rijden (ook omdat ik anders niet de prachtige wolken in beeld kon krijgen). Uiteindelijk heb ik de buien op de Rijndijk nabij Opheusden goed op de plaat weten te zetten, waar dit het resultaat van is:
Uiteindelijk heb ik de bui in Heteren over me heen laten komen. Dit stelde echter niet veel voor. Enkele ontladingen en een paar flinke rommels heb ik waargenomen, maar het was net niet goed genoeg voor mij om er beelden van te maken.
Na Het over laten trekken van de eerste onweersbui ben ik richting Homoet gereden om daar de tweede bui net langs me te laten trekken. Nadat ik een kwartiertje in een weiland heb staan wachten werd ineens de lucht helemaal oranje/roze en de structuren in de lucht werden steeds dreigender. Vrijwel kort daarna was de eerste ontlading al zichtbaar en begon het flink te rommelen.
Na een kleine 20 minuutjes was deze bui compleet uitgedoofd en de terugreis naar huis kon worden ingezet: op naar morgen, weer nieuwe kansen!
---- 28 juli ----
Na een mooie onweersdag is er een nieuwe dag aangebroken met nieuwe kansen. Ook vandaag weer kans op pittige buien met van alles erop en eraan. In de ochtend leek de lucht maar niet open te trekken, maar na ongeveer 13:00 uur kwam de zon er ineens doorheen en het werd ook vrijwel meteen stikbenauwd buiten. De temperatuur steeg ook ineens richting de 26 graden. Om 16:00 was de temperatuur lokaal 28 graden en er begonnen steeds meer cumili flink op te bollen. 17:15 betrok de horizon ook flink: uit de kluit gewassen bloemkolen en aambeelden trokken mijn kant op, ik hoefde nergens heen, maar slechts af te wachten. De wolken bleven maar groeien en opbollen, en werden met de minuut mooier. Maar net als gisteren waren ook deze buien niet vooruit te branden. Om 17:40 durfde de eerste buien de Rijn over te steken. Het begon te rommelen, en de wind trok eventjes goed aan. Deze zeer fotogenieke buien hebben de volgende foto’s opgeleverd:
Tijdens het overtrekken van de bui werd er ineens een mogelijke funnel goed zichtbaar aan de horizin. Eerst was het een normale uitzakking onder de bui, waarna dit verscheen:
Verder heb ik nog een aantal timelapses gemaakt, deze hebben jullie nog tegoed van me. Ik hoop dat jullie mn foto's mooi vinden.
Groeten Wilfred