SYNOPTISCHE SITUATIE:
Aan de grond is de stroming zwak noordoostelijk tussen een vlak laag boven het zuiden van Duitsland en een rug boven de Noordzee. Een zwakke vore met daarin een theta-w rug blijft tot en met vanochtend over ons land liggen en verlaat vanmiddag via het zuiden ons land. Een hoogtelaag boven België verplaatst zich uiterst langzaam zuidwaarts en ligt vanavond boven het oosten van Frankrijk. Bij dit hoogtelaag zit op 500 hPa een bel met koude lucht, ca. -18C. Tezamen met het hoogtelaag trekt ook deze koude bel langzaam weg en stijgt de T500 hPa naar -15 a -16 graden. De opbouw wordt vandaag van het noorden uit geleidelijk minder onstabiel. Vrijdag blijft het meest droog.
MODELBEOORDELING:
De diverse modellen zijn redelijk consistent in de ontwikkeling van druk- en hoogtepatronen. Grootschalig gezien zijn de verschillen tussen de modellen klein. We moeten details in de uitvoer echter niet al te absoluut nemen i.v.m. de kleinschaligheid en van de systemen. Neerslagpatronen vertonen een vrij sterke dagelijkse gang en worden bepaald door lokale en thermische effecten en locaties van convergentiegebieden. Van run tot run en van model tot model zitten daar kleine verschillen in. ECHR18 lijkt met de neerslag vandaag iets actiever dan het Hirlam.
BEWOLKING:
De convectie vanaf de grond was afgelopen nacht onderbroken, maar boven de grondinversie bleef de opbouw van de atmosfeer onstabiel. Vanwege de dynamisch forcering bij genoemde vore hielden de buien dan ook plaatselijk aan. Bij het optrekken van de mist vanochtend vorming van stratusbewolking. Verder vandaag weer geleidelijk thermisch onstabiel vanaf 23 graden, dat is vanaf circa 14.00 uur. In het noorden van het land wordt de onstabiliteit wel geleidelijk minder diep, FL200-250. In het zuiden van het land onstabiel tot FL350. Gedurende de nacht naar vrijdag SC-velden en kans op stratusvorming.
NEERSLAG:
Vanochtend verspreid over het land al enkele buien. Buiigheid neemt met het oplopen van de temperatuur vanmiddag verder toe. Vanmiddag en vanavond kan er met name in het zuiden ook onweer voorkomen. De buien zullen zich dan ook meer concentreren op het midden en zuiden van het land. KOUW komt met kansen van 60-90%, CAPE-waarden in het zuiden opnieuw 500-1000 J/kg.
het was hier tot kort zeer mistig, maar opeens begon het hele dikke druppen te regenen, en die mist die rolt zol in 1 keer het luchtruim in
EDIT: regent nog behoorlijk door ff | Gewijzigd: 28 juli 2011, 07:46 uur, door gerard van den brink
Prachtig weer, tuin deuren open en lekker de zon erbij.
Maar geen regen of onweer. gewoon lekker de zon. vraag me alleen af hoe het kan dat er bijna geen onweer is geweest in noord-holland. tenminste in het deel waar ik woon. bedoel daarmee het gehele seizoen. zal eens op google gaan zoeken. Misschien staat er wat uitleg op. maar voor nu, straks lekker naar buiten, het is helemaal raar geen regen meer.
groeten marieke
http://severeweatheroutlook.blogspot.com/
Bui leek wel behoorlijk hoog te komen ... Prachtig gezicht, had mooi zicht op de updraft.
Het waren een aantal cellen die richting Sneek kwamen, maar helaas op wat dikke zomerse druppen na, zakte de boel al snel in
Helaas na mijn werk geschoten, dus met de telefoon. | Gewijzigd: 28 juli 2011, 10:20 uur, door Poider
Het noorden wil een eigen weerdienst omdat de waddeneilanden al jaren klagen over de k.n.m.i die vaak te lage temps. berekend en ook zon kansen.dit zou tourisme niet bevorderen.Het zelfde geld voor het hele deel van het noorden.Mede dat de klimaat sterk veranderd en het weer op korte afstand sterk kan verschillen. dat zag je gisteren ook weer in het noorden +-25gr. in het uiterste zuiden amper 17gr. dit word te vaak omgedraaid weergegeven.en geeft een verkeerd beeld van de verwachtingen.
Vandaag verwacht ik geen onweer of regen alhier maar daar in tegen kan elders in de provincie zomaar wel een buitje ontstaan. dat was gisteren ook het geval.
Het noorden wil een eigen weerdienst omdat de waddeneilanden al jaren klagen over de k.n.m.i die vaak te lage temps. berekend en ook zon kansen.dit zou tourisme niet bevorderen.Het zelfde geld voor het hele deel van het noorden.Mede dat de klimaat sterk veranderd en het weer op korte afstand sterk kan verschillen. dat zag je gisteren ook weer in het noorden +-25gr. in het uiterste zuiden amper 17gr. dit word te vaak omgedraaid weergegeven.en geeft een verkeerd beeld van de verwachtingen.
Vandaag verwacht ik geen onweer of regen alhier maar daar in tegen kan elders in de provincie zomaar wel een buitje ontstaan. dat was gisteren ook het geval.
je woont toch ook in lelystad?
| Gewijzigd: 28 juli 2011, 10:37 uur, door Verwijderde_gebruiker_01
ik snap dat het een beetje dom klinkt. Maar het valt wel op dat ze zeggen dat de hoogste tempra's in het zuiden zouw wezen. En dat dus gewoon in het noorden is.
Maar het was enigzins wel te verwachten dat het noorden warmer zou zijn. Dit i.v.m. het instromen van warme lucht uit DLD door invloed van het lagedrukgebied wat vanaf de Wadden richting Zeeland trok.
Wat ik weet is dat het westen in de zomer het er kouder is door een relatief koude zeestroom , en in de winter is het daar warmer omdat er dan een warme zeestroom is, maar het kan natuurlijk verschillen. en het hoeft niet altijd te zijn dat het hier warmer is en daar kouder , of andersom.
Maar ik ga vandaag naar Amsterdam, jammer want we liggen nu lekker in een onweerzone hier in limburg. HOpelijk krijgen we daar dan ook wat