Maar of het nu echt betekenis heeft weet ik zo niet, wordt wel vaak beweerd in de volksmond.
Volgens mij is het zo dat als er een redelijke instabiliteit is in de lucht, en er dus een mogelijkheid tot onweer is veel insecten lager gaan vliegen, was nog een goede verklaring voor maar kan ik zo niet op komen.
Zwaluwen doen zich te goed aan insecten, dus als die laag gaan vliegen gaan de zwaluwen ook naar beneden, en zo is dus die volkswijsheid ontstaan dat er een goede kans op onweer is als de zwaluwen laag over het veld vliegen.
Edit:
Er was inderdaad wel zo'n verklaring voor, ik zoek zo nog wel even op het internet, eerst even wat naar binnen werken | Gewijzigd: 27 juli 2011, 13:07 uur, door EdwardvG
de zwaluwen scheren hier over het grasveld heen..
heeft dat een betekenis??
hier nu bewolkt en klam..
Vliegt de zwaluw hoog,
blijft het droog.
Vliegt ze laag over de weide,
verwacht ze regen aan haar zijde.
http://wolken.buienradar.nl/nl/nl?ir=false
http://www.ikhebeenvraag.be/vraag/2176
Insectenetende vogels en hun prooien gaan lager vliegen als er minder stijgende lucht is. De lucht stijgt als hij opwarmt (bijvoorbeeld doordat de aarde, nadat ze de gehele dag is opgewarmd door de zon, de onderste luchtlagen zal opwarmen). Mooi weer hebben we vooral als we ons in een gebied van hoge luchtdruk bevinden.
Dus bij goed weer hebben we meestal thermiek en vliegen de insecten hoog. Thermiek zal je het eerst opmerken op plaatsen waar de grond vlug opwarmt (bvb zandgrond).
Bij koud weer heb je weinig thermiek en vliegen de insecten laag.
Bij onweerachtige klimaatomstandigheden bevinden we ons meestal in een overgangsgebied van zeer warm naar veel kouder weer. In zo een gebied kan je nog steeds sterke thermiek maar ook daalstromen en hevige wind vinden. Insecten houden er niet van om onder zulke omstandigheden te vliegen en ze zullen uit zichzelf dalen nietegenstaande de temperatuur nog hoog kan zijn. Tijdens het onweer zal de temperatuur meestal snel dalen en koelt de aarde verder af, waardoor de thermiek verdwijnt.
jawulll lijkt mij ook extra lang plezier vaak ook,al komt het mischien niet hier ik gun iedereen dat plezier.Zo nou eerst een pot bier | Gewijzigd: 27 juli 2011, 14:23 uur, door Tatanka
dan heb jij goeie oren. Ik hoor namelijk helemaal niks terwijl ik oostelijker woon dus dichter bij de ontladingen die te zien zijn op buienradar.
WIND:
Door de geringe gradiënt kunnen lokale en thermische effecten een grote rol spelen waardoor de Hirlamwinden en actuele winden soms niet geheel overeenkomen. Windstoten bij buien hooguit zo'n 20-25 kn. Is niet echt veel maar gezien de uitermate geringe achtergrondstroming met name voor de luchtvaart van belang.
BEWOLKING:
Rondom grond- en hoogtelaag verschillende wolkenbanden met vooral gelaagde bewolking en lokaal ook nog ST. Verder zien we de convectieve component nu (vanaf 20 gr) toenemen. Dat kan uiteindelijk enkele forse CB's opleveren, met name in het noorden en oosten van het land. Toppen tot FL300 zijn mogelijk. In de loop van de avond en vannacht moet de bewolking weer grotendeels inzakken. In de nacht en vroege ochtend weer ST-bewolking.Morgen overdag weer een opleving van de convectie. Dan opnieuw vorming van CU en enkele CB's met opnieuw toppen die de FL300 kunnen halen. Vanuit het noorden treedt enige stabilisatie op en daar wordt de lucht ook wat droger.
NEERSLAG:
Nabij de occlusierestanten rondom het laag lokaal lichte regen of motregen. Komende uren leeft de convectie verder op, het sterkst in het oosten, noordoosten en zuidoosten van het land. Lijkt voornamelijk gekoppeld aan lokaal versterkte convergentie i.c.m. hogere temperaturen (20-23 graden). Elders in het land is een lokale bui niet helemaal uit te sluiten. We gaan uit van enkele stevige buien in de oostelijke helft van het land in de loop van vanmiddag en aan het begin van de avond. Vannacht op veel plaatsen droog, maar gezien de onstabiliteit in de progtemps (weliswaar niet vanaf de grond) blijft een enkele bui mogelijk. Overigens kan er door de langzame treksnelheid plaatselijk veel neerslag in korte tijd vallen. INDECS komt met 40-80% kans op onweer langs de oostgrens, morgen met 70 tot ruim 90% voor het zuiden van het land. CAPE waardes komen tot boven de 1000 J/KG in de vore. Windschering is gering. Organisatiegraad van de buien zal klein zijn.
Zit momenteel in het Heuvelland, ga het wellicht net nog meekrijgen. Het trekt wel langzaam volgens buienradar.