Waarom breekt een gletsjer af? Omdat het te warm wordt, of omdat hij gewoon te groot is geworden?
Gletsjers komen in het nieuws als er een groot brok afbreekt, maar er zijn ook gletsjers die al voor het 10de of 20 jaar achter elkaar tientallen meters groeien, en daar hoor je nooit iemand over..
Ik heb het over temperatuur aan de oppervlakte, niet in de diepe oceaan. En blijkbaar hebben we het ineens over gletsjers? De gegevens van de temperatuur kan je betrouwbaar krijgen via de stataliet naar mijn mening. En met die gegevens zou je het kunnen bereken.
Ik geloof ook niet wat ze allemaal zegge kwa m³ landijs op Antartica en hun precies voorspellingen van de zee spielgel steiging. Maar stel dat de zee spiegel een meter stijgt, wat best realistisch is volgens mij, kan je je daar beter op voor bereiden. Om nou te zegge van ik geloof er niks van en gewoon doen zoals het gaat lijkt mij niet de goede optie.
Waarschijnlijk zijn er wel een paar gletsjers die groeien maar als je kijkt naar het aantal wat vermindert, is het niet echt redelijk om te zegge dat niet niemand het daar over heeft.