Onderstaande foto's zijn gemaakt binnen 2 minuten!
Wel mooie pics.
Tuba = 25% Tornado.
Funnel = Alles daarna zonder contact tot de grond.
Tornado = Volledige wervel van basis wolk tm grond.
Ik heb altijd begrepen dat een Tuba een slurf is die niet rond draait.
Ik heb de stoute schoenen aangetrokken want zat zelf ook in twijfel. Ik heb het aan weerman Reinier van den Berg gevraagd op twitter: @Jantje_ gezien de zwakke stroming zou je denken, kan alleen fractus zijn, maar 't blijft een verdacht grote uitzakking.
Zo te zien was het een plek in de wolk waar de lucht versneld ingezogen werd. Misschien nog wel het best te kwalificeren als een updraft.
Om daaruit dan een water/windhoos te krijgen moet er nog rotatie zijn. Nederlandse buien hebben vaak geen eigen rotatie dus moet de snel stijgende lucht dat ergens anders vandaan krijgen. Door bijvoorbeeld twee verschillende windrichtingen op hoogte.
Dat was hier gewoon niet aanwezig, anders had je een windhoos/waterhoos gehad die vrijwel zeker de grond had gehaald. Ik heb zelden zo'n uitgesproken uitzakking (zo noem ik ze) gezien. Dus als ie op gang was gekomen, dan was het een goeie geweest! Overigens was ie dan wel een stuk smaller geworden. Meestal trekken deze uitzakkingen behoorlijk samen op het moment dat ze rotatie krijgen.
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
Ik heb de stoute schoenen aangetrokken want zat zelf ook in twijfel. Ik heb het aan weerman Reinier van den Berg gevraagd op twitter: @Jantje_ gezien de zwakke stroming zou je denken, kan alleen fractus zijn, maar 't blijft een verdacht grote uitzakking.
Wel een hele ferme grote uitzakking. Zeer verdacht
Citaat van Svenn, woensdag 20 juli 2011, 23:53 uur Tuba = 25% Tornado.
Dat van die 25% is helemaal nieuw voor mij, dat wist ik niet.