Tsssss en pffff en sjonge jonge..... en niet ff aan mij denken of ik wel thuis ben. hahahaha
Echt mooie foto's alweer. En alweer baal ik dus, dat ik niet thuis was. Trekt het weer lekker aan me neus voorbij.
Ik zelf vind het ook iets hebben van een shelf of misschien een wallcloud. Durf het ook niet zeker te zeggen.
Die kraan in de verte steekt toch weer boven alles uit. Moet toch eens gaan vragen, of ik een paar luchtfoto's mag gaan maken. haha
Echt mooie foto's alweer. En alweer baal ik dus, dat ik niet thuis was. Trekt het weer lekker aan me neus voorbij.
Ik zelf vind het ook iets hebben van een shelf of misschien een wallcloud. Durf het ook niet zeker te zeggen.
Die kraan in de verte steekt toch weer boven alles uit. Moet toch eens gaan vragen, of ik een paar luchtfoto's mag gaan maken. haha
Volgende keer zal ik ook even aan alain vragen of jij en marcel thuis zijn hahaha
| Gewijzigd: 21 juli 2011, 10:44 uur, door Muisje
De typische rolwolk en de shelf cloud behoren beiden tot de arcus boogwolken, vaak merk ik dat de arcus wolk zelf ook als type wordt genoemd en als vorm dus kan bestaan naast de rolwolk en de shelfcloud. Ik vind het best verwarrend, maar in dat geval zou ik dan kiezen om het een arcuswolk te noemen vanwege de minimale (of het gebrek aan) de typische plankenvorm... Of misschien een arcus met een neiging naar shelf?
Citaat van Marcel32, donderdag 21 juli 2011, 1:57 uur Een shelf lijkt vaak los te hangen van de hoofdwolk van de bui en heeft rotatie ( lijkt op je af te rollen ), en dat komt op die aan elkaar geplakte foto best goed naar voren. Hieronder een foto van de shelf van vorig jaar, de structuur heeft toch echt wel behoorlijk wat overeenkomsten, alleen de lichtinval is anders...
Een shelf cloud verschilt juist van een rolwolk vanwege het feit dat bij de shelf cloud alles aan de (basis van de) bui vastzit en dus juist niet los lijkt te hangen. Wat jij in je foto laat zien is de kraag of 'arcus', misschien dat erboven shelfvorming aanwezig is, maar in je foto zie je dus juist niet de typische plankenvorm waar de shelf cloud naar is vernoemd.
Maar goed, zo leert men nog eens wat....
cloud
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Een shelf cloud (letterlijk plankwolk) is een wolk die soms voorafgaat aan zware onweersbuien. In de meteorologie worden zulke bijzondere wolkenvormen, samen met de rolwolk als een type gezien van een arcus boogwolk.
De door sommigen als "angstaanjagend" beschouwde shelf cloud ontstaat wanneer koudere lucht die met de onweersbui meekomt vanaf enige hoogte, in aanraking komt met veel warmere lucht aan het aardoppervlak. De koude lucht drukt dan de warme vochtige lucht omhoog, waardoor de vochtige lucht condenseert. In de lucht kan dan een vaak wat afgeplatte wolkenrol ontstaan die er zeer onheilspellend uitziet. Aan de onderzijde zijn soms gerafelde randen waarneembaar waarin roterende en 'kolkende' delen te zien zijn.
Shelf clouds ontstaan bij snel verplaatsende en zware onweersbuien waarbij de warme lucht aan de voorkant van het torenhoge wolkcomplex sterk stijgt terwijl op meer dan 10 kilometer hoogte in de buienwolk die er achter zit, koude luchtmassa's omlaag storten. Een shelf cloud wordt vergezeld door enorme en plotselinge windstoten van soms 100 tot 150 kilometer per uur. Het is een voorkeursplaats voor windhozen, maar vaak blijft het bij een begin van hoosvorming in de lucht dat tuba genoemd wordt.
Een shelf cloud verschilt van een rolwolk omdat een rolwolk helemaal los staat van de basis van de onweersbui of van andere wolken. Rolwolken zijn relatief zeldzaam. | Gewijzigd: 21 juli 2011, 12:13 uur, door Rutte31