Dan nog even dit...op enorme afstand spotte ik deze wormvormige "wolk"...
En een half uur later een zelfde soort verschijnsel boven mijn straat...zag er identiek uit. Iemand en idee of dit iets bijzonders is??
Niet echt bijzonder maar ik dacht ik plak hem er toch gewoon ff bij.
waaschijnlijk zijn die wormwolken van straaljagers
ik zie dat namelijk regelmatig als ze hier stunts oefenen(salto's)
Hoi Niels, nee dat is uit te sluiten. Beide lokaties zijn geen oefengebied. Op foto 1 zie je zelfs de aanvliegroute voor Zürich. Ik ga er maar vanuit dat het iets spontaans is met de luchtstroming. grt m
Een zeldzame wolk zagen we op tweede paasdag, vanuit een wijde kloof in de omgeving, met een waterval. Het was nog steeds koud, maar wel helder met een staalblauwe lucht en slechts een paar kleine cumuluswolken. In de kloof was de windkracht zeer opvallend. Minutenlang was het rustig, en vervolgens hoorde je over de helling een paar forse windstoten aankomen, die stuk voor stuk soms wel een volle minuut aanhielden, waarna de bries zo’n vier tot acht minuten lang opnieuw geheel instortte. Kort na een dergelijke lange windstoot kwam plots deze hoefijzerwolk over de bergen aanzeilen. Een paar minuten na het nemen van foto 4 was deze opgelost.
Een hoefijzerwolk ontstaat soms in vrij droge lucht waarin gevormde stapelwolkjes ook weer vrij snel oplossen en waarbij de wind erg vlagerig is in richting en/of kracht. Als alles op zijn plaats valt, dan kan de wervel die het stapelwolkje doet vormen, zichtbaar worden gemaakt. De wolk die het resultaat daarvan is, lost dan op, maar het laatst die delen die de positie van de wervel verraden. Kortstondig wordt de wervel dan zichtbaar in de vorm van een wolkje in de vorm van een hoefijzer.
Bron:
http://www.weer.nl/nl/home/weer/weer-in-he...chijnselen.html
Kijk maar eens daar naar foto nr. 4
Ik heb er een keer eerder iets over gelezen, toen werd het anders genoemd maar ik kan het helaas niet terugvinden..
Kijk maar eens daar naar foto nr. 4
Ik heb er een keer eerder iets over gelezen, toen werd het anders genoemd maar ik kan het helaas niet terugvinden..
Tof! Ik wist ergens wel dat het niet zomaar iets kon zijn, bedankt!
Je bent me net voor, ik zocht het onder horseshoe-vortices en vond dit.
http://www.weatherscapes.com/album.php?cat...seshoe_vortices