Na veel topics gelezen te hebben die betrekking hebben tot een enkele klap, vinden er toch mensen het blijkbaar nodig om daarvoor een topic aan te maken. Persoonlijk had ik vandaag niet eens een topic gemaakt, daarom ook maar een stukje van KNMI Guidance en niet een stuk zelf geschreven.
Modellenbeoordeling
Een lagedruk (zowel aan de grond als in de bovenlucht) ligt tot en met maandag min of meer stationair net ten oosten van Schotland. Een golf in het frontaal systeem ligt momenteel boven het oosten van het land en trekt verder noordoostwaarts. In de tweede helft van de middag bereikt een langgolvige trog tezamen met een hoogtetrog het zuidwesten en trekt in de avond noordoostwaarts over het land. Deze trog is van oorsprong een deel van de ingedraaide occlusie die momenteel boven Ierland ligt. De polaire lucht waarin we ons vanaf nu bevinden wordt later vanmiddag op nadering van de (hoogte)trog steeds dieper onstabiel, T500 hPa gaat naar waarden rond de -21 C. Maandag bevinden we ons de gehele dag in een stevige zuidwestelijke stroming terwijl de ingedraaide occlusie van het laag bij Schotland ten noordwesten van het noordwestelijk kustgebied langstrekt. T500 hPa is op maandag weer enkele graden hoger.
Momenteel boven het oosten van het land nog frontale neerslag bij het golftopje, deze neerslag zal spoedig het land verlaten. Van het zuidwesten uit enkele buien. In de loop van de dag ontstaan er op meerdere plaatsen enkele buien, later in de middag en avond kan daar ook onweer bij zitten. Temperatuurverschil tussen het aardoppervlak en 500 hPa liggen rond de 39 graden. INDECS komt vanaf vanmiddag met kansen tot 70%. De pittige buien gaan in de nacht naar maandag in het westelijk kustgebied gewoon door, combinatie van koude bovenlucht en kustconvergientie. Voor de onweerskansen laat INDECS ook 's nachts kansen zien van 60-90%. Landinwaarts zal de buienactiviteit komende nacht sterk afnemen al kan een enkel exemplaar natuurlijk het oosten van het land nog wel bereiken. Maandag overdag breidt de buiigheid zich door de dagelijkse gang weer landinwaarts uit. De kans op onweer is met de iets minder koude bovenlucht wat kleiner dan vandaag, uitsluiten doen we het niet. Cumulatief kan er tot en met morgenavond in het westelijk kustgebied 15-25 mm neerslag vallen, lokaal wellicht 30 mm. Deze hoeveelheden komen overeen met datgene wat andere modellen bereken. | Gewijzigd: 20 juli 2011, 09:16 uur, door Verwijderde_gebruiker_01
ze hebben het over heel misschien een enkele onweersklap in het (zuid)westen en jij zit in drenthe?
dan zou ik er niks van verwachten
niet negatief bedoeld ,, maar ik zou er echt niet op rekenen dat voorkomt teleurstellingen.
maar even on topic;
worden die buitjes boven de noordzee nog iets?
we zie het wel haha
dan zou ik er niks van verwachten
niet negatief bedoeld ,, maar ik zou er echt niet op rekenen dat voorkomt teleurstellingen.
maar even on topic;
worden die buitjes boven de noordzee nog iets?
we zie het wel haha
precies we zien het wel wat voor teleurstelling zou ik moeten hebben dan dat ik toevallig een buitje mis met wat onweer ....zo treurig ingesteld ben ik nou ook niet misschien wordt het wel helemaal niks,mischien wel tijd zal het leren ...praten we vanmiddag wel ff verder
Aan de achterzijde van het frontensysteem brak vanochtend op veel plaatsen de zon goed door. Er viel ook enkele buien. Op de nadering van een (hoogte)trog neemt de onstabiliteit van de atmosfeer vanmiddag en vanavond verder toe. Er ontstaan dan zwaardere buien die van onweer vergezeld kunnen gaan. De maximumtemperatuur loopt uiteen van rond 18 graden aan de kust tot lokaal 21 in het zuidoosten. Er waait een matige zuidwestenwind. Aan de kust en op het IJsselmeer is de wind vrij krachtig, later langs de westkust krachtig, windkracht 6.
J.v.
Geleidelijk ontstaan er op meerdere plaatsen buien, later vanmiddag en vanavond kan daar ook onweer bij zitten. Temperatuurverschil tussen het aardoppervlak en 500 hPa liggen rond de 39 graden. INDECS komt vanaf vanmiddag met kansen tot 70%. De pittige buien gaan in de nacht naar morgen in het westelijk kustgebied gewoon door, combinatie van koude bovenlucht en kustconvergientie. Voor de onweerskansen laat INDECS ook 's nachts kansen zien van 60-90%. Landinwaarts zal de buienactiviteit komende nacht sterk afnemen al kan een enkel exemplaar natuurlijk het oosten van het land nog wel bereiken. Morgen overdag breidt de buiigheid zich door de dagelijkse gang weer landinwaarts uit. De kans op onweer is met de iets minder koude bovenlucht wat kleiner dan vandaag, uitsluiten doen we het niet. Cumulatief kan er tot en met morgenavond in het westelijk kustgebied 15-25 mm neerslag vallen, lokaal wellicht 30 mm. Deze hoeveelheden komen overeen met datgene wat andere modellen bereken.