Leuke plons water de komende 24uur, dat wel, maar kansen op flink onweer (georganiseerd) lijken mij toch echt alleen maar aan de warme kant van het hele gebeuren aanwezig. Wellicht dat oostelijk Brabant, Limburg en de grensstreek met Duitsland het eea aan georganiseerde convectie krijgt te verwerken. De rest van het land regen (buiig) en verspreid kans op een klap onweer zonder dat dit uit de hand loopt....
Luxemburg, Ardennen, NO frankrijk en ZW Duitsland, daar lijkt het zwaartepunt te liggen als het om mooie onweders gaat (neerslagsommen zijn hierbij minder van belang). Dat zijn gebieden waar ik al jaren jaloers op ben.
Juist
Ik heb straks jammer genoeg de middagshift....anders had ik inderdaad hetzelfde gedaan. Dat is de hoek waar we het moeten zoeken vermoed ik. Je ziet in het huidige systeem al de meeste activiteit oostwaarts uitbreiden (logisch ook, gezien de positie van de warmste en meest onstabiele luchtmassa). | Gewijzigd: 12 juli 2011, 10:34 uur, door marsel
Helemaal naar luxemburg?
Wij gaan ook die kant op al blijven we wel bij NL in de buurt waarschijnlijk omdat we pas best laat aan kunnen rijden (ligt er natuurlijk wel aan wat de buien gaan doen!) | Gewijzigd: 12 juli 2011, 10:49 uur, door T-inus
Precies
Actueel laten de satellietbeelden een MCS zien over FR welke onze richting uitkomt. Dit perfect conform de modelverwachtingen gisteren. Omheen het mesolow over FR welke eveneens onze kant uitkomt, zal zich een actieve neerslagband vormen op de westflank van het low. Dit is reeds zichtbaar op de satellietloops. Aan de zuidoostflank van het low zitten de actieve convectieve cellen. Ik maak t.o.v gisteren nog meer onderscheid tussen de westelijke en oostelijke regio's. De westelijke regio's zouden te maken hebben met meer langdurige neerslag, hoofdzakelijk stratiform van karakter.
De hoge neerslagwaarden in diverse modellen hebben m.i meer te maken met de lange duur van de neerslag dan wel met het convectief karakter (het kantelpunt van de neerslagband ligt over de westelijke regio's en dus zou de neerslag daar uren kunnen aanhouden. In de oostelijke en vooral zuidoostelijke regio's (gebied bezuiden Samber en Maas) krijgen nog de impuls mee van onstabiele lucht vanover N-FR en daar is ook nog veel shear aanwezig gezien de barokliene band dan over onze regio ligt met veel WAA in dat gebied (dus ook veel directionele shear en veel SRH). Daar bevinden ze zich vanavond ook pal in de linker uitgang van een niet te onderschatten jetstreak! Daar dus meer snel trekkende dynamische cellen, evt vorming van bow echo of supercell. Er is gevaar voor wind-, hagel- en bliksemschade (zuidelijke gebieden) alsook gevaar voor wateroverlast (overal is er kans). Vorming van een windhoos is mogelijk in de zuidelijke gebieden.
Severe Weather Outlook Benelux
locatione
Maar dat doet iedereen toch zo'n beetje, de neerslag daar voorspellen? De indruk die ik had is dat de georganiseerde buien vooral over BE en ZO-NL gingen, terwijl NW-BE en de rest van NL vooral langdurige regelmatige neerslag kregen (van die frontneerslag die uren door kan gaan). Volgens mij is dit hetzelfde in de post van Karim die je hierboven laat zien...