Hoop dat het komt, deze keer waarschijnlijk ook niet.
Dat klopt ja. In Noord Holland nagenoeg geen kansen. Staat ook keurig beschreven in dit topic en anders spreken de kaarten wel boekdelen!
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Citaat van Frenky, maandag 11 juli 2011, 15:05 uur Wel typisch dat KNMI inderdaad geen woord rept voor morgen. Nu staan ze er om bekend altijd zeer voorzicht te voorspellen als het gaat om extreem weer. Ben benieuwd...
Jawel, ze geven het wel aan, in de guidance rept het knmi over 'een toenemende onweerskans tot 70%. Zie derde bericht van dit topic. Ik denk dat de info op de knmi homepage snel zal volgen, inclusief waarschuwingen...
| Gewijzigd: 11 juli 2011, 15:13 uur, door Tyshane
Bij ons was het toen heel heftig Zelfs 2 x achter mekaar. Mja dat wil niet zeggen dat we er nu weer middenin gaan zitten. Maar beter op tijd een waarschuwing dan helemaal niets.
lol dat kan hier ook niet anders . toen helemaal niets (in de avond) gehad . ik ga helemaal uit van niets. valt het alleen mee.
TaL
Onweer : Geldig van dinsdag 12 juli 2011 15u tot woensdag 13 juli 2011 7u : Vanaf dinsdagnamiddag tot woensdagochtend is er gevaar voor hevig onweer, vergezeld van felle rukwinden en hagel en van grote hoeveelheden neerslag op korte tijd, met bijgevolg lokale wateroverlast.
Ben eens benieuwd wanneer KNMI met de eerste waarschuwingen komt.
Op dinsdag doet zich een nieuwe potentieel gevaarlijke onweerssituatie voor, van dynamisch karakter. Aan de voorzijde van een naderende hoogtetrog met as morgen van de UK tot Portugal, ontwikkelt zich de komende 24h een grondlaag over het Iberisch schiereiland en FR. Dit laag trekt dinsdagavond via NE-FR naar DU. Aan dit laag is ook een barokliene zone te herkennen want de naderende trog zorgt voor een impuls van warme zuidelijke lucht met sterk verhoogte TE850 waarden aan de oostflank van het low. We kunnen de voorzijde van deze lucht intekenen als warmfront met daarachter sterke WAA over onze streken.
De timing van gans het gebeuren is wat verkeerd voor onze regio waardoor de hoogste onstabiliteit piekt over N-FR dinsdagnamiddag/avond. Ook komt de meest onstabiele lucht niet geheel over onze regio te liggen. Deze haalt evenwel net nog de zuidelijke en zuidoostelijke regio's. Gezien gans het gebeuren nogal dynamisch is en een prominent grondlaag wordt ingetekend door de modellen is er sprake van een hoge directionele windshear alsook significante absolute shear in de low levels en deep levels.
De situatie doet veel denken aan de situatie van 28/6 jl met enkel een faseverschil wat betreft onstabiliteit en ook een hogere onstabiliteit toen in het algemeen. Nu is er minder sprake van een goed opgebouwde EML. Niettemin verwachten de meeste modellen een hoge buienactiviteit op de westflank van het lagedrukgebied met neerslaghoeveelheden in 6 uur tussen 20 en 40 mm.
Ik verwacht samengevat vanaf de late namiddag toenemende onweerkansen. Waarschijnlijk zullen de onweercellen nabij het cenvergentiegebied bij het low vlot en snel doorgroeien en de sterke WAA en shear + significante onstabiliteit (1000-2000 J/kg over de zuidelijke gebieden) zullen clustering sterk bevorderen. Lijnvorming (squall line) met bijhorende zware windstoten is reëel en met een verwachtte max.gust rond 90 km/h (Ivens methode) moet rekening gehouden worden met lokale windschade. De STP/SCP en MCS slaan hoog uit over N-FR en BE en dus sluit ik een supercell met eventuele windhoos niet uit. De SRH en BRN shear laten dit allemaal toe. In het algemeen moet echter worden gedacht aan de ontwikkeling/advectie van een MCS welke over onze regio zal trekken met intern de structuur van een squall line.
Hagel met significante omvang is mogelijk maar extreme toestanden verwacht ik niet gezien de niet extreem hoge EML en de onstabiliteit welke binnen de perken blijft (over N-FR meer kans op grote stenen). Bij agressieve cellen kan hagen van pakweg 2-3 cm perfect. De buientoppen kunnen immers reiken tot 12-13 km hoogte en bij een eventuele supercell speelt de interne dynamiek ook een rol bij de vorming van gevaarlijke hagel.
Een ander probleem zal de lokale wateroverlast zijn gezien de PW waarden rond 3 cm en de hoge neerslagwaarden bij de meeste modellen. Net zoals op 28/6 zou het kunnen dat de ontwikkeling van onweer tijdens de nacht lange tijd aanhoudt omdat de stabiele lucht pas woensdag overdag echt doorkomt. De onstabiele lucht zit immers omheen het grondlaag en dat laag neemt z'n tijd om weg te trekken en bovendien nadert te hoogtetrog vanuit het westen ook slechts erg traag.
Severe Weather Outlook Benelux | Gewijzigd: 11 juli 2011, 16:59 uur, door Verwijderde_gebruiker_01