Ik had net een discussie met iemand over de zomer (jawel het bekende "waardeloze" zomer verhaal).
Tijdens de discussie begon ik mezelf af te vragen waarom we met twee maten aan het meten zijn.
Volgens het KNMI is de gemiddelde temperatuur in juli en augustus 22 graden met als max. eind juli en begin augustus
bijna 23 graden.
Een zomerse dag is volgens hetzelfde KNMI een dag waarbij de max. temperatuur 25 graden of hoger is. (neem aan dat dit dan in de Bilt gemeten moet zijn)
Dus een zomer met weer zoals we nu hebben met al dan niet af en toe een bui en temperaturen rond 22 graden zou een volstrekt 'normale zomer' zijn. Als ik het dus goed begrijp dan kunnen we een zomer hebben zonder dat we een enkele zomerse dag hebben.
Dan vraag ik mezelf af, waarom is een zomerse dag een dag waarbij de max temp 25 graden of hoger moet zijn terwijl dat in onze 'normale zomers' eigenlijk helemaal niet voor hoeft te komen? Waarom is de temperatuur vastgesteld op 25 graden?
Persoonlijk vind ik de term 'zomerse dag' een beetje misleidend. Pietje zegt: Het is vandaag (9 juli) een mooie zomerdag. Jantje zegt: Het is vandaag (9 juli) een mooie zomerse dag.
Pietje geeft zijn mening, Jantje gebruikt de term onterecht.
Er is dus een verschil tussen zomerdag en zomerse dag. In het dagelijks taalgebruik zullen ze vaak doorelkaar gebruikt worden en dat kan weleens verwarrend werken.
Weet er iemand waarvoor ervoor zomerse dag is gekozen en niet bijvoorbeeld voor 'warme dag' of 'subtropische dag' ?
(Je moet ergens over nadenken op zaterdag middag )
20/25 graden vind ''ik'' een normale zomerdag, terwijl knmi etc. spreken van een ''echte'' zomer als he 25 graden of meer is. Natuurlijk vind ik zulke temps heerlijk, maar 20/25 is ook ''gewoon'' zomers hoor, niet te warm, niet te koud
Dit zegt volgens mij niets over het aantal uren zon en of het al dan niet regent, maar puur over de temp. In feite zou het bij boutweer met een temp van 25+ dus ook als een zomerse dag worden geclassificeerd worden, terwijl er niet echt zomer is te bekennen dan, behalve de temp ja... en die loopt natuurlijk niet zo rap op naar 25+ met boutweer, lol. Tevens zou het een zomerse dag zijn als er in de herfst een temp van 25+ wordt bereikt, iets dat zekers in het begin van de herfst nog wel eens kan gebeuren.
Kortom, ik vind jouw voorstel een goede; hernoemen die boel, want het is zo wel erg verwarrend ja. Een zomerdag of zomerse dag is gewoon een dag waarop het lekker zomers is. En dat temp gedoe: bij 25+ warm, 30+ heel warm en bij 35+ k*lere heet!
20-25 graden vind ik hoog zomerse temperaturen, hoewel het van mij nog wel iets warmer mag zijn. Iedergeval blij dat er mensen m'n gedachtegang begrijpen.
Nu nog maar even genieten van de zondag en hopen dat het zonnetje er nog door gaat prikken